Det har en god stund vært kjent hvordan Fords nye Focus kommer til å se ut når den lanseres helt på slutten av året.
Men først under vårens bilmesse i Genève lot Ford teppet falle for stasjonsvognen, som fra siden til forveksling ser ut som en krympet Mondeo.
Verdensbil
Nye Focus stasjonsvognen er den femte bilen i Fords nye globale C-klasseplattform, som vil komme til å bestå av minst ti ulike modeller, og stå for en årlig produksjon på to millioner enheter innen 2012. Hittil er Ford C-MAX, Grand C-MAX og Focus 4- og 5-dørs presentert.
Interessert i bil? Les flere saker her.
- Focus stasjonsvogn er spesielt viktig for det europeiske markedet, der over 30 prosent av våre C-klassekunder foretrekker denne karosserivarianten. I Norge er andelen som velger stasjonsvogn på vel 50 prosent, sier Derrick Kuzak, leder for Fords globale produktutvikling.
Stivt satt opp
Focus-plattformen bygger på en sterk og stiv struktur som både innebærer fordeler for kjøreegenskapene og som skal forbedre kollisjonsegenskapene.
Høystyrkestål brukes i mer enn 55 prosent av karosseriet, og over 26 prosent av kjøretøyets struktur stammer fra ultrasterkt Boronstål. De avanserte materialene sørger for at nye Focus innfrir globale krav til kollisjonssikring, samtidig som de reduserer kjøretøyets vekt.
Mer kraft - mindre utslipp
Det globale motorprogrammet vil omfatte en serie Ford EcoBoost firesylindrede turboladede bensinmotorer med direkteinnsprøyting, samt forbedrede Duratorq TDCi common-rail dieselmotorer.
Alle motorene skal ha redusert drivstofforbruk på mellom 10 og 20 prosent sammenlignet med utgående modeller.
En annen bidragsyter til miljøegenskapene er den nye 6-trinns automatgirkassen Ford PowerShift som alene kan bidra til å redusere drivstofforbruket med opptil 9 prosent sammenlignet med en tradisjonell firetrinns automatgirkasse.
PowerShift er basert på manuell girkasseteknologi, og krever ikke vekten og kompleksiteten i form av momentomformere, planethjul og oljepumper i konvensjonelle automatgirløsninger.
Elektronisk styrte dobbeltclutcher girer raskt og mykt og sørger for kontinuerlig overføring av dreiemoment. Samtidig er den like komfortabel i bruk som en moderne automatisk girkasse.