Skip to main content

X3 med M-faktor

Tredje generasjon BMW X3 er den første som kommer med en rendyrket M-versjon.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Er man fysen på en mellomstor SUV med kjempestor motor, har man for første gang muligheten til å velge en BMW.

Der Mercedes-Benz har vært rause med å strø AMG-teknologi over modellene sine, har BMW alltid vært litt restriktive med M-faktoren. Den middelsstore SUV-en BMW X3 har eksistert siden 2003, men det er først i tredje generasjon, som nylig kom på markedet, at M-avdelingen er blitt sluppet.

Interiøret er ikke helt likt det man finner i andre nye BMW-er. Klokkene foran føreren er ikke digitale, og mitdtkonsollen har en rekke knapper for justering av understell, styring, motor og gir.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Det gir mer mening å påføre en coupé eller sedan en svær motor og et racinginspirert understell. Eieren av disse bilene er jo faktisk troendes til å dra på banekjøring i helgene. Har man gått for en SUV, derimot, virker det snodig hvis helgekosen innebærer en tur til Rudskogen.

En SUV er bygget for at en familie skal kunne forsere en rufsete hyttevei, mens sjåfør og passasjerer føler at de har litt ekstra oversikt der de sitter noen centimeter høyere enn naboen i stasjonsvognen. Ikke noe bra utgangspunkt for en verstingbil, med andre ord.

Motoren, som i testbilens tilfelle yter mer enn 500 hestekrefter, er ventet å finne veien ned i motorrommet på den kommende M3-modellen.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Fordelen her er at det er M-avdelingen til BMW som er satt på jobben. Det er heller ikke første gangen de gir en SUV-modell en total makeover. For snart ti år siden fikk X5 og X6 sine monsterversjoner.

Brutal

Resultatet er at X3 M har rundt 300 hestekrefter mer enn versjonen folk flest kjøper. I utgangspunktet har X3 M 480 hestekrefter, men testbilen har i tillegg «Competition Pack» som gir en effektøkning til 510 hester. Det barberer vekk en tidel på null-til-hundretiden, som nå er på friske 4,1 sekunder. Ganske brutalt. Og det skal være den kraftigste sekssylindrede motoren BMW noensinne har puttet i en serieprodusert bil.

To sett med doble eksosenderør viser at dette ikke er en vanlig X3. Lyden som kommer ut, minner heller ikke om en dieselmotor på 190 hestekrefter.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

For at man skal ha mulighet til å utnytte disse kreftene, har bilen et helt annet understell enn en standard-X3. Det er justerbart, men bygd for aggressiv kjøring. Selv i komfort-innstillingen er det stramt. Det hjelper heller ikke på komforten med et sett med lavprofilerte 21-tommers hjul. Du er aldri i tvil om når du er på en vei som kunne trengt et nytt lag med asfalt.

Firehjulstrekk

På den annen side tar bilen en sving dønn flatt, og det er liten tvil om at X3 M også vil klare seg silkefint på bane.

Firehjulstrekket gir i utgangspunktet mest kraft til den bakre akslingen, men den kutter aldri ut forhjulene, slik man kan gjøre med M5.

De to røde knappene på rattet er snarveier til egenprogrammerte kjøreinnstillinger.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Motoren er et interessant bekjentskap. Det kraftige dreiemomentet er med til effektkurven når maks på drøyt 6000 omdreininger per minutt. Det betyr en motor som har noe å gi over hele registeret. Den har to turboer, men det skjer aldri at man må vente på at de slår inn. Turboforsinkelser er ikke-eksisterende.

Man har også et stort antall konfigurasjonsmuligheter på gir, motor, styring og understell. Fra rolige kombinasjoner som egner seg for en familietur, til svært hissige blandinger der mange av de elektroniske hjelpemidlene tar det helt med ro.

Bajas

Selvsagt har bilen også sportseksos med fire enderør. I utgangspunktet skal disse gi et svært heftig lydbilde, hvis man ønsker det. Men nye EU-regler om lydstøy fra biler gjør at europeiske biler er langt fredeligere enn amerikanske. Dette påvirker naturligvis ikke bilens kjøreegenskaper, men det kan være litt kjipt for vår indre bajas.

For dette er en bajasbil. Det finnes knapt noen gode argumenter for å gå hen å skaffe seg en SUV med mer enn 500 hestekrefter, utstyrt med dekk som knapt vil få deg opp en liten gressbakke, og et demperoppsett som aldri blir riktig komfortabelt.

Bilen finnes fordi BMW synes det er gøy, og fordi det helt sikkert er kunder som er enige i det. Er man litt usikker på om en M-SUV er tingen, kan man vente på en ny M3 som trolig kommer med samme motor. Det er all mulig grunn til å tro at det kommer til å bli en klassisk M-bil.

  • Pris: 1.406.000.-
  • Pris testbil: 1.677.150.-
  • Motor: 6 syl. Bensin. To turboer. 2993 ccm 510 hk v. 6250 o/min. 600 Nm v. 2600–5950 o/min.
  • Aks: 4,1 sekunder
  • Toppfart: 285 km/t
  • Forbruk: 11,3 l/mil
  • Utslipp: 253 g/km CO2. 60 mg/km NOx
  • Bagasjerom: 550/1600 liter
  • LxBxH: 4726/1897/1667 mm
  • Egenvekt: 1970 kilo
  • Tilhengervekt: 2500 kilo

Pluss og minus

+

Motoren

Vill idé

Kjøreegenskaper

En smule meningsløs

Prisen

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.