Skip to main content

Venter elbilbølge fra Kina

Chery Arrizo med elektrisk drivlinje ble lansert på det kinesiske hjemmemarkedet i 2017, nå er den klar for Norge.Foto: Produsenten

Elbilutvalget vil bli mer enn doblet i Norge i løpet av 2020, og nå kommer en bølge av biler fra Kina.

Biler fra kinesiske bilprodusenter har så langt vært fraværende i butikker her til lands, men nå kommer det noe som kan kalles en kinesisk invasjon. Tidligere har biler fra Kina ikke vært aktuelle for norske importører, ettersom de rett og slett har hatt for lav kvalitet.

– Fordelen med teknologien i en elbil er at den er enklere enn i en bil med diesel- eller bensinmotor. For å si det sånn: Jeg stoler langt mer på kinesisk teknologi enn mekanikk, sier Fred Magne Skillebæk, redaksjonssjef i Elbil24.

MG var i sin tid et erke-engelsk sportsbilmerke. Nå er det eid av kinesiske SAIC Motor Corporation Limited. MG ZS klarer en ladefart på 50 kilowatt og har en ombordlader på syv kilowatt

Foto: Produsenten

Han legger til at det i dag er mange elbilmodeller på det norske markedet med batterier fra Kina.

– Det som blir viktig, er at kvalitetsnivået matcher prisen. Det holder ikke en bil er billig hvis den opplevde kvaliteten er svært dårlig.

Den første elbilen fra Kina er allerede på vei ut på markedet. Helt i slutten av oktober kom den første leveringen med kinesiske Chery Arrizo til havna i Drammen. Det markerte starten på importselskapet RSAs satsing på elektriske personbiler i Norge. RSA har fra før av merkene Suzuki, Isuzu, Fiat, Alfa Romeo og Jeep i porteføljen, i tillegg elektriske nyttekjøretøy fra Maxus.

God tilgang

– Vi ser frem imot å komme i gang med salget av Chery Arrizo. Vi har hatt stor interesse fra forhandlere og har per i dag 28 forhandlere klare for salg av Chery. Innen et par måneder forventer jeg at vi har rundt 40 forhandlere som selger merket, sier Espen Kristoffersen, sjef for nullutslippsbilene hos RSA.

Arizzo er en kompaktbil med en coupéaktig takform. Batteriet er på 54 kwh, noe som skal gi en rekkevidde på 37 mil i den realistiske WLTP-syklusen. Bagasjerommet er på 460 liter, til sammenligning har en Hyundai Ioniq 350 liter. Prisen på Arizzo starter på 299.900 kroner, det er så å si det samme som en Ioniq med mye utstyr og en rekkevidde på 31 mil.

Seres skal, i motsetning til de andre Kina-merkene, ikke inn i den billige enden av elbilmarkedet – men i det øvre sjiktet.Foto: Produsenten

Mange elbillanseringer i Norge har vært ganske mislykkede, ettersom produksjonsvolumet ikke har matchet etterspørselen – noe som har gitt leveringstider på opptil to år. Kristoffersen sier det ikke skal bli noe problem med Arizzo.

Interiøret i Seres er digitalt og løsningen med en stor og midtstilt skjerm har man sett i en annen elbil i noen år nå.Foto: Produsenten

– Vi har månedlige ankomster som vi kan øke etter salgsinteressen. Det er ingen begrensning når det gjelder levering av bil og batteri.

Kinesisk brite

På 1960- og 1970-tallet var britiske MG kjent for små sportsbiler. Selskapet gikk konkurs i 2005 og er siden den gang overtatt over av kinesiske eiere.

Nå er MG klare med elbiler som skal finne veien til Norge. MG ZS lages på selskapets fabrikk i Longbridge ved Birmingham og er en kompakt-SUV med et batteri på 44,5 kwh. Selskapet sier bilen har en WLTP rekkevidde på 26 mil. Ladefarten er på 50 kilowatt.

Bilen kommer til Norge gjennom Nic Christiansen Gruppen, som også står bak Jaguar- og Land Rover-importen. Søren Hyltoft bekrefter at de nå jobber med å «definere organisasjonen» når det gjelder forhandlernettverk.

– MG blir under alle omstendigheter ikke solgt gjennom Jaguar Land Rover-forhandlerne, sier han.

Samtidig er det tydelig at noe vil skje innen kort tid, ettersom det skal åpnes for bestillinger av ZS i november, med leveringer på nyåret. Også de norske prisene er klare: 229.900 for Comfort-utstyrsnivå og 249.900 for Luxury.

Vært på jakt

Gill Gruppen importerer i dag Subaru og SsangYoung, og skal nå utvide porteføljen med elbiler. De blir det første europeiske selskapet som skal forhandle elektriske modeller fra Seres og DFSK.

I en pressemelding skriver Gill Gruppen at det frem til 2025 er planlagt en introduksjon av 20 ulike modeller til det norske markedet.

Med et sviktende salg på deres eksisterende merker har Gill Gruppen vært på jakt etter bilmerker som produserer elbiler.

– Vi har testet en rekke elektriske bilmodeller fra ulike fabrikker og har ved flere anledninger vært tett på å signere importavtaler. Mulighetene har vært mange, men vi har tatt oss god tid for å velge riktig. Nå gleder vi oss stort til å få de første DFSK- og Seres-modellene på norske veier i 2020, sier Jan Kåre Holmedal, daglig leder i Autoindustri AS, som er en del av Gill Gruppen.

De første modellene som kommer til Norge, trolig neste sommer, er DFSK E3 og Seres SF5. De har en rekkevidde på henholdsvis 40 og 52,5 mil målt i den optimistiske NEDC-syklusen.

Billig og dyr

– Grovt sett vil modeller fra DFSK posisjonere seg innenfor de kategoriene som selger mest i det norske markedet, og ligge i prissjiktet fra 250.000 til 400.000 kroner, mens Seres vil konkurrere helt opp i det øverste prissegmentet når det kommer til design, ytelse og rekkevidde, sier Holmedal.

Skillebæk i Elbil24 håper at det er gjort et skikkelig forarbeid.

– Det er jo kjente importører som skal ta inn disse merkene, så la oss håpe at de har gjort tilstrekkelig med innsats når det gjelder kvalitetssjekkingen.

Om det er de etablerte merkene som vil merke kamp om andelene i elbilmarkedet, er han ikke så sikker på.

– Det som kan skje, er at folk som ikke normalt ville vurdert en elbil, fordi de billigste har vært for små, nå finner en bil i riktig størrelse. Dermed behøver det ikke gå direkte ut over andre elbilmodeller, men bensin- og dieselbilsalget.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.