Skip to main content

Strøm av elbiler til under 500.000 kroner

Den norske importøren sier at 9.000 nordmenn har vist interesse for Volvos første elbil, modellen XC40 Recharge. 

FOTO: Heiko Junge / NTB scanpix

I 2020 blir utvalget av elbilmodeller i Norge mer doblet. Svært mange av bilene har en prislapp for folk flest.

Per i dag er det i overkant av 20 forskjellige elbilmodeller tilgjengelig i Norge. I 2019 kapret disse en markedsandel på 45 prosent av personbilsalget, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. I 2020 kommer utvalget av elbilmodeller til å bli doblet, og bilene kommer i nær sagt alle størrelser. De vil trolig være med på å skyve elbilandelen i nybilmarkedet over 50 prosent.

En stor del av nyhetene vil koste under 500.000 kroner, mange langt under. Her er bilene som er bekreftet på vei:

Små- og kompaktbiler

Peugeot er rett rundt hjørnet med to modeller basert på samme plattform, Peugeot e-208 og Peugeot e-2008. Importøren bekrefter at de to modellene kommer i henholdsvis mars og mai.

e-208 får en startpris på 249.580 og kommer med en batteripakke på 50 kWh, noe som skal gi en rekkevidde på 34 mil. Ladefarten er inntil 100 kilowatt.

e-2008 er noe større, med et SUV-aktig karosseri. Den har samme teknikk som e-208 og skal ha en rekkevidde på 31 mil. Prisen starter på 286.600. Motoren i begge bilene yter 136 hestekrefter, og begge har forhjulstrekk.

DS og Opel har samme eier som Peugeot. De kommer med sine versjoner laget på samme lest. DS er først ute med DS 3 Crossback E-Tense som er klar i februar, med priser fra 312.000 kroner. Her er rekkevidden 32 mil.

Opel Corsa-e skal klare 33 mil og er priset likt med Peugeot e-208. Den er i Norge i april.

Hondas første elbil, Honda e, er i Norge til sommeren. Innstegsmodellen har samme effekt som bilene fra PSA-gruppen, men en noe høyere startpris, 266.200 kroner. En litt kraftigere variant med 153 hestekrefter og mer utstyr starter på 294.900 kroner. Begge har den beskjedne rekkevidden 22 mil.

Mini kommer også med sin første elbil. Mini Cooper SE er ventet til Norge i første kvartal. Den har en batteripakke på 32,6 kWh som skal gi en rekkevidde på rundt 25 mil. Ladekapasiteten er 50 kilowatt. Prisen starter på 260.000 kroner.

Volkswagen ID. 3 er ventet til sommeren. Introduksjonsmodellen har en startpris rett under 330.000 kroner, et batteri med utnyttbare 58 kWh og oppgitt rekkevidde på 42 mil. ID. 3 vil senere komme med et mindre batteri på 45 kWh og et større på 77 kWh, her er rekkevidden henholdsvis 33 og 55 mil. Ladefarten skal være 100 til 125 kilowatt. ID. 3 har bakhjulstrekk. Importøren tror det kan bli Norges mest solgte bil i 2020.

Seat el-Born er basert på samme plattform som ID. 3. Foreløpig ser det ut til at den har den mellomste batteripakken, på 58 kWh, når den kommer til Norge i løpet av 2020. I tillegg kommer Seat Mii electric helt i starten av 2020. Det er en trilling til Volkswagen e-up og Skoda Citigo IV. Prisen er 171.000 kroner og rekkevidden 26 mil. Citigo IV koster 5000 mer.

Mercedes-Benz har meldt at de kommer med Mercedes EQA, men de tekniske spesifikasjonene er foreløpig ukjente.

Mellomstore

Ford Mustang Mach e ble vist for første i gang i Oslo i november, samtidig som den hadde verdenspremiere i USA. Den er klar i siste kvartal av 2020. Bilen kommer med to batteristørrelser og enten firehjulstrekk eller bakhjulstrekk. Innstegsmodellen starter på 412.000 kroner og har bakhjulstrekk og en batteripakke på 75 kwh som skal gi 45 mils rekkevidde. Toppmodellen har 99 kWh og firehjulstrekk, en rekkevidde på 54 mil og en prislapp på 544.000 kroner. Alle utgavene har en ladefart på 150 kilowatt.

Produksjonen av Polestar 2 starter i februar, og lanseringen i Norge blir til sommeren. Først ut er en lanseringsmodell med mye utstyr som skal koste 469.000 kroner. Den har en batteripakke på 78 kwh og en rekkevidde på rundt 50 mil.

På samme plattform kommer Volvo XC40 Recharge. Volvo anslår en rekkevidde på 40 mil. Den skal kunne trekke en henger på 1,5 tonn, har en veiledende pris på 490.000 kroner og er på markedet mot slutten av 2020.

Lexus-importøren sier de skal «levere minst tusen biler» i det norske markedet i løpet av fjerde kvartal neste år. Lexus UX 300e skal ha en rekkevidde på 40 mil i den gamle NEDC-syklusen og koste fra 359.000 kroner. Batteripakken er på 54,3 kWh.

I andre halvår av 2020 kommer Mazda MX-30, merkets første elbil. Den har et forholdsvis lite batteri på 35,5 kWh som gir rekkevidden 20 mil. Mazda mener det «gir det optimale kompromisset mellom nytteverdi og bærekraft».

Etter litt frem og tilbake har det nå kinesisk-eide bilmerket MG fått en norsk importør. SUV-en MG ZS kommer på markedet allerede i januar og vil koste fra 230.000 kroner. Bilen har en rekkevidde på vel 26 mil fra et batteri på 44,5 kWh.

SUV-en Skoda Vision IV går fra å være et konsept til en leveringsklar bil i 2020. Skoda sier den produksjonsklare utgaven får en rekkevidde på inntil 50 mil og mulighet for firehjulstrekk. Den er 467 centimeter lang, og importøren hinter om en gunstig startpris.

Prisen er heller ikke klar for BMW iX3, men den kommer i løpet av 2020 og får et batteri på 70 kWh, rekkevidde på 40 mil og ladefart på 150 kilowatt.

Etter 2019-lanseringen av e-tron kommer Audi med en mindre SUV, Audi Q4 e-tron.

– Vi har foreløpig ikke fått et bekreftet endelig tidspunkt, men vi har tro på at den lanseres i løpet av første halvdel av 2020, sier Morten Moum hos den norske importøren.

Batteriet skal være på 82 kWh og gi en rekkevidde på «mer enn 45 mil». Ladefarten er oppgitt til 125 kilowatt.

Volkswagen sier de skal være klar med en SUV-en Volkswagen ID. 4 mot slutten av året. Når det gjelder Tesla Model Y, sier den norske importøren at den kommer i starten av 2021.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.