Skip to main content

De viktigste modellene i elbilåret 2021

BYD er ett av flere kinesiske merker som har blitt introdusert i Norge i 2021.

BYD er ett av flere kinesiske merker som har blitt introdusert i Norge i 2021.

Foto: MORTEN ABRAHAMSEN/NTB

Elbiler har blitt en stadig større del av det norske bilmarkedet de siste ti årene, og i 2021 tok de nærmest helt over.

– Aktiviteten har aldri vært høyere, ei heller den jevnt høye markedsandelen. Blant privatkjøperne har elbiler over 92 prosent markedsandel så langt i desember, mens næringsandelen er på omtrent 55 prosent. Det betyr en sterk avslutning på et år der elbilene så langt har 83 prosent i markedsandel i privatmarkedet, sier Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig i Norsk elbilforening.

Ladehybridene utgjør en firedel av de leverte Volvo XC40-bilene. Ladehybriden forsvinner ut av sortimentet ved nyttår, mens elbilen C40 nettopp er lansert.

Ladehybridene utgjør en firedel av de leverte Volvo XC40-bilene. Ladehybriden forsvinner ut av sortimentet ved nyttår, mens elbilen C40 nettopp er lansert.

Foto: MORTEN ABRAHAMSEN/NTB

Tallene er hentet fra statistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Elbil-dominansen henger blant annet sammen med at det har kommet en rekke nye elbilmodeller og -merker på markedet i år. Mange av dem i et segment som knapt har hatt elbiler tidligere: den svært populære «mellomstor SUV og crossover»-genren. I tillegg har også alle andre segmenter fått påfyll av nye elbilmodeller, fra de minste til de store og luksuriøse.

Volkswagen er ikke det største merket i Norge i år, slik de pleier å være. Det er det Tesla som er. Men Volkswagens nye ID. 4 har likevel hevdet seg bra.

Volkswagen er ikke det største merket i Norge i år, slik de pleier å være. Det er det Tesla som er. Men Volkswagens nye ID. 4 har likevel hevdet seg bra.

Foto: MORTEN ABRAHAMSEN/NTB

– Det er altså ingen tvil om at 2021 i praksis ble året der elbilene tok helt over, med mer enn 30 produsenter representert og rundt 70 modeller tilgjengelig. At det nå er så mye å velge iblant familiebilene, er en helt avgjørende årsak, og det holder å ta en kikk på de ti mest solgte. Bak dem er det også en solid rekke med valgmuligheter, i praksis i alle segmenter, fastslår Frydenlund.

SUV og crossover

Det populære SUV- og crossover-segmentet har i år blitt fylt opp av nye bilmodeller.

Ford Mustang Mach-E har riktignok hatt noen problemer, både når det gjelder leveringstakt og visse tekniske utfordringer, men salget har vært stabilt høyt. 

Og for første gang på mange år har Ford hatt en modell som har toppet den månedlige listen til OFV, det gjorde nemlig Mustang Mach-E i mai og juli.

Hongqi e-HS9 er en diger el-SUV. Designen minner om Rolls-Royce Cullinan, men prisen er en helt annen. Hongqi ble lansert i Norge i høst.

Hongqi e-HS9 er en diger el-SUV. Designen minner om Rolls-Royce Cullinan, men prisen er en helt annen. Hongqi ble lansert i Norge i høst.

Foto: MORTEN ABRAHAMSEN/NTB

Volkswagen-konsernet har rullet ut tre ulike biler bygget på samme plattform: Volkswagen ID. 4, Skoda Enyaq og Audi e-tron Q4. Sistnevnte er mer premium og noe dyrere enn to andre. Det har vært leveringstrøbbel for Skodaen, slik at mange opplever lang ventetid.

– Skoda hadde garantert fått flere Enyaq på norske veier i år hvis det ikke var flaskehalser i systemet, sier Frydenlund.

Enorme antall

I august kom Tesla Model Y i enorme antall til norske kunder. Mer enn 3.500 eksemplarer ble levert bare i september.

– Til tider skulle man nesten tro at det ikke var problemer med tilgang på halvledere i bilindustrien. Men når man ser litt nærmere på registreringstallene, er det åpenbart at noen produsenter er bedre stilt enn andre. Det har påvirket registreringsstatistikken. Ett eksempel er at Tesla har gått forbi Volkswagen som største merke, en posisjon tyskerne nesten har eid de siste ti årene, kommenterer Frydenlund.

Han mener likevel at Volkswagen har fått ut mange biler til tross for delemangel, med nesten 8.200 eksemplarer av ID. 4 til Norge.

Toyota RAV4 er den eneste bilen som går på fossilt brennstoff blant de ti mest populære bilene i år.

Toyota RAV4 er den eneste bilen som går på fossilt brennstoff blant de ti mest populære bilene i år.

Foto: MORTEN ABRAHAMSEN/NTB

Fossilbilene er sjeldne fugler i dagens nybilmarked.

– Faktisk er Toyotas ladehybrid RAV4 den eneste delfossile modellen som setter spor etter seg i statistikken, sier Frydenlund.

I tillegg er 25 prosent av Volvo XC40-bilene ladehybrider. Men med rundt 4.700 elbiler så ville denne modellen vært inne på topp-10 listen med bare elbilene også.

Kina kommer

MG ZS EV har vært på markedet et par år, og er fortsatt klart mest registrert av de kinesiske bilene med over 2.400 eksemplarer. Merket kommer i disse dager med en større SUV, Marvel R.

BYD Tang, med 956 eksemplarer, er den nest mest solgte kinesiske bilen i 2021. Maxus, Xpeng, NIO og Hongqi er andre kinesiske merker på det norske markedet.

– Maxus er foreløpig ikke spesielt synlige i statistikken, i likhet med Xpeng. Førstnevnte har en interessant SUV på vei, mens Xpeng nå har sedanen P7 ved siden av en etter hvert ansiktsløftet G3, sier Frydenlund.

Kinesiske NIO har et stort lokale midt på Karl Johan. De tilbyr også batteribytte på bilene sine, som et alternativ til lading.

Kinesiske NIO har et stort lokale midt på Karl Johan. De tilbyr også batteribytte på bilene sine, som et alternativ til lading.

Foto: MORTEN ABRAHAMSEN/NTB

NIO går for egne løsninger – som batteribytte og et svært lokale på Karl Johan i Oslo. De har siden lanseringen i høst levert 170 eksemplarer av SUV-en ES8.

Mens Hongqi foreløpig er helt i startgropen med en håndfull registrerte av den veldig store SUV-en e-HS9.

– Når det gjelder 2022, blir det spennende å se hvor stort avtrykk de nye modellene fra Kina kan sette, sier Frydenlund.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.