Skip to main content

Barnehagens tips til de hjemmeværende: – Mange vet ikke helt hva de skal gjøre hjemme nå

Etter at alle barnehagene og skolene stengte dørene forrige uke er det mange barn som nå sitter hjemme med foreldrene sine. Pedagogene i Forneburingen barnehage har laget en egen aktivitetsplan til inspirasjon i de tusen hjem. 

Foto: TRINE JØDAL

Pedagog har laget egen aktivitetsbank for å inspirere foreldre og barnehagebarn som sitter hjemme grunner korona. 

Etter at dørene til alle landets skoler og barnehager ble lukket sist torsdag har flere tusen elever måtte belage seg på hjemmeskole med foreldrene sine frem til neste uke. 

For pedagogene Sabrina Stojcevska Søvik og Silje Heier Nyhagen i Forneburingen barnehage er det like viktig at de aller minste også har noe å fylle dagene med, og sammen har de, med hjelp fra resten av personalet, utformet en aktivitetsoversikt for barnehagens barn og foresatte.

– Vi vet at det er mange som ikke helt vet hva de skal gjøre hjemme nå, sier Søvik.

Hun har laget det hun kaller en aktivitets- og inspirasjons-bank full av aktiviteter familiene kan bryne seg på hjemme. I tillegg har de forenklet noen av barnehagens didaktiske planer og sendt dem til alle foreldrene i barnehagen. 

Slik ønsker de å kunne gi litt normalitet tilbake i livet til barna.

Ikke bare et tidsfordriv

I aktivitetsbanken lister Søvik en rekke ting foreldrene kan gjøre sammen med barna: blant annet å spille spill, lage mat, gå tur og lesestund. 

Sabrina Stojcevska Søvik mener det er viktig å dele aktivitetsbanken med befolkningen. 

FOTO: PRIVAT

Oppgavene er langt fra bare et tidsfordriv. Ifølge Søvik er oppgavene pedagogisk forankret og de bidrar til barnas læring og mestring. 

Oversikten forklarer også foreldrene hvilket læringsutbytte barna får av å gjøre de forskjellige aktivitetene. 

Viktig å utjevne forskjeller

Forneburingen barnehage velger å dele opplegget sitt. Søvik ble nemlig selv inspirert av en annen barnehageansatt som delte planen de hadde sendt ut i sin barnehage.

– Så jeg tenkte at det er fint om vi kan dele dette med hele befolkningen, forklarer hun. 

Søvik mener for øvrig at en av barnehagens viktigste funksjoner er å utjevne sosiale forskjeller. 

– Det er ikke sikkert at alle barn har foreldre som har en stor bank av aktiviteter å ta av. I tillegg tenker vi det er viktig at vi nå står sammen deler av det vi har å bistå med i en situasjon som dette, mener Søvik. 

Hun forteller at oppgavene passer til barn i alle aldre i barnehagen.

– Men man må selvfølgelig tilpasse aktivitetene etter barnas forutsetninger, sier hun. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.