Skip to main content

Politiet står ofte de samme stedene: – Viktig å gjenta kontroller

VENDER TILBAKE: Leder for trafikk og fellesoperativ seksjon i politiet i Asker og Bærum, Stig Wettre-Johnsen, forteller at kontroller må gjentas for å få effekt. Fekjan er ett av stedene politiet stadig vender tilbake til.FOTO: KARL BRAANAAS

Politiet mener effekten av kontrollene de gjennomfører blir best når de står flere ganger på samme sted over tid.

– For å få effekt må kontroller gjentas. Å synliggjøre oss ved å være flere ganger på samme sted er viktig. Men patruljebilene har også utstyr som gjør det mulig å gjennomføre mobilkontroller andre steder enn de som går igjen, sier leder for trafikk og fellesoperativ seksjon i politiet i Asker og Bærum, Stig Wettre-Johnsen.

En gjennomgang av kontrollene det lokale politiet og Utrykningspolitiet (UP) har gjennomført i Asker og Bærum siden 2014, viser at mange steder går igjen.

SÅ DYRT ER DET Å BLI TATT: Dette koster det deg å bryte trafikkreglene

Fekjan på Nesbru, Sandviksveien, Bærumsveien og Røykenveien er gjengangere.

– Fekjan er et godt eksempel på et sted der det er stor sammenblanding av ulike typer trafikanter. Biler og syklister ferdes ofte sammen, i tillegg til at det er en del kryssende trafikk fra inn- og utkjøringer, sier Wettre-Johnsen.

– Vi velger ofte slike steder fordi det er mye trafikk og stort skadepotensial dersom man ikke overholder reglene, fortsetter han.

– Ut ifra statistikk og erfaring, så ser vi hvor det er mest hensiktsmessig å stå, men det kan også være steder hvor folk har meldt fra og klaget, for eksempel på høy fart, supplerer politiførstebetjent Thor Upsahl i UP.

Senest onsdag kveld 13 bøter og én anmeldelse etter UP-kontroll under en kontroll i Bærum.

DETTE MENER TRYGG TRAFIKK: Trygg Trafikk: – Skulle ønske politiet gjorde mer 

Vil være synlig

Wettre-Johnsen forteller at politiet i Asker og Bærum har et måltall på 15.000 kontrollerte kjøretøy i løpet av et år. Det når de.

– Men isolert sett kunne vi gjennomført enda flere kontroller.

– Hva er en god kontroll for politiet – at mange blir tatt eller at ingen blir tatt?

– I utgangspunktet ønsker vi at alle retter seg etter trafikkreglene. Det er ikke et isolert mål for oss å ta flest mulig. Samtidig besøker vi sjeldnere steder der det erfaringsmessig er få overtredelser enn stedene der vi har gjentagende overtredelser. Dette har med synliggjøring og forebygging å gjøre, sier Wettre-Johnsen.

FIKK DU MED DEG DENNE? Stakk fra kontroll, tatt for fyllekjøring 

Styres ikke av penger

I tillegg til fart slår politiet ofte ned på ulovlig bruk av mobiltelefon og manglende bruk av bilbelte. Men at det er pengene som avgjør hvor kontrollene avholdes, avviser politiet.

– Overhodet ikke. Vi velger ut ifra behov og der vi ser det som ekstra viktig at folk overholder reglene. Så er det alltid sånn at noen mener vi heller skulle stått der og der, men vi tenker at de vi tar for å kjøre for fort et sted, også kjører fort et annet sted. Derfor velger vi ofte steder med mer trafikk, sier Wettre-Johnsen.

Upsahl avviser også kontant at det dreier seg om økonomi.

– Det vi er opptatt av er å få ned antall skadde og drepte i trafikken. Det er en betydelig oppgave for politiet å gjøre trafikken tryggere og stoppe lovbrudd på veiene. Det gjør vi med en tydelig tilstedeværelse, fartskontroll, kontroll av ruspåvirkede førere, kontroll av verneutstyr samt avdekke og stoppe farlig kjøreadferd.

Fart er den viktigste faktoren for trafikksikkerhet, ifølge politiet. Men mobilbruk og bruk av bilbelte kan også utgjøre forskjell.

– Man blir en mye dårligere bilist når man håndterer mobiltelefon under kjøring, og oppmerksomheten blir betydelig svekket. Bilbelte er gratis livs- og skadeforsikring. Det kan være forskjellen på uskadet eller død i en ulykke, sier Wettre Johnsen.

FLERE POLITIKONTROLLER:

17 kjørte for fort – én mistet lappen

23 bøtelagt i flere politikontroller

Seks bilførere må punge ut etter mobilbruk 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.