Skip to main content

– Mobbesaker skal rett til rektor

SKOLESJEF: Siv Herikstad i Bærum kommune sier de tar Fylkesmannens rapport på det største alvor. FOTO: EVA GROVEN

Skoler i Bærum skal senke terskelen for å involvere ledelsen i mobbesaker.

BAKGRUNN: Fylkesmannen: Enkelte lovbrudd, men jenta ble fulgt godt opp

Onsdag slapp Fylkesmannen i Oslo og Akershus en rapport som tar for seg hvordan skolene fulgte opp henvendelser om mobbing fra moren til jenta (13) fra Lommedalen som ble funnet død på en hytte i Valdres nyttårsaften i fjor.

Skolene får blant annet kritikk for at ledelsen ved enkelte anledninger ikke ble involvert da moren slo alarm om mobbing. Fylkesmannen mener også at skolene burde fattet enkeltvedtak etter flere episoder.

– Det har vært en kultur for at lærere ikke har varslet skoleledelsen ved enkelthendelser. I stedet har de tatt tak i situasjonen selv. Rektor er først blitt involvert hvis det har dukket opp nye episoder og man kan se et mønster, sier Siv Herikstad, skolesjef i Bærum.

LES OGSÅ: Mobbeombud: – Dette er alvorlig for kommunen

Kritikk av skoler

Fra nå av skal skolene i større grad koble inn ledelsen, og eventuelt fatte vedtak, også ved enkelthenvendelser.

I rapporten fra Fylkesmannen fremgår det at skolene satt inn tiltak for å bedre jentas situasjon. Kritikken går først og fremst på at tiltakene ikke ble formalisert gjennom såkalte enkeltvedtak.

– Hva er egentlig forskjellen?

– Et enkeltvedtak fattes i samarbeid mellom skole og hjem. Det gir foreldrene større innflytelse på hvilke tiltak som settes inn. Med enkeltvedtakene følger også en formell klagerett. Dersom foreldrene føler at skolen ikke følger opp vedtaket kan de klage til rektor og senere også Fylkesmannen. Skolen plikter dessuten å evaluere alle enkeltvedtak i samråd med foreldrene, for å sikre at tiltakene fungerer etter hensikten.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.