Skip to main content

Måtte vente tre timer på taxi etter operasjon

– Jeg blir mer og mer frustrert. Når pasientreiser har byttet leverandør, så forventer jeg også at de leverer bedre enn forgjengeren, konstaterer Vidar Sollman.

– Jeg blir mer og mer frustrert. Når pasientreiser har byttet leverandør, så forventer jeg også at de leverer bedre enn forgjengeren, konstaterer Vidar Sollman.

Foto: TRINE JØDAL

Nye selskaper har overtatt pasientreiser i Asker og Bærum. Likevel måtte Vidar Sollman (75) vente i underkant av tre timer på transport etter operasjon.

– Jeg følte meg ganske hjelpeløs der jeg satt, uten å få noen hjelp, forteller Vidar Sollman. 

Torsdag 6. januar var 75-åringen på Bærum sykehus for å opereres. Nyoperert hadde han bestilt pasienttransport klokken 12.40. 

Ikke før 15.22, altså 2 timer og 42 minutter senere, fikk han beskjed om at taxien var på vei. Like etter ble han hentet. 

– Det er ikke enkelt å sitte nesten tre timer å vente på taxien, som skal kjøre deg hjem. I hvert fall ikke rett etter en operasjon, da er ikke en sykehusresepsjon stedet å være i så mange timer, slår 75-åringen fra Tranby i Lier fast. 

Tidligere i høst omtalte Budstikka flere lignende saker knyttet til pasientreiser i Asker og Bærum. Arne Winther måtte vente fire timer på pasienttransport fra lokalsykehuset, mens 82 år gamle Mary Kitty Marsteinstredet fra Gjettum ble sluppet av 600 meter hjemmefra.

Begrunnelsen var, ifølge henne, at taxisjåføren ikke hadde tid til å kjøre den hofteopererte 82-åringen hjem. 

Avsluttet samarbeidet

Ved samtlige av disse tilfellene var det Christiania Taxi som hadde ansvaret for pasientreisene i Asker og Bærum. Oslo universitetssykehus (OUS), som har ansvaret for pasientreiser i distriktet, varslet at selskapet måtte løse situasjonen raskt. 

– Vi har vært tydelige på at dette er en situasjon de må løse. Avvikene må ned og presisjonen må opp, slik som er avtalt, forteller avdelingsleder pasientreiser, Egil Johannesen, ved OUS.

Nå er kontrakten med Christiania taxi avsluttet.

– Årsaken er manglende leveranse over tid. Selskapet kom selv til konklusjonen at de ikke så for seg at de ville klare å oppfylle kontrakten i overskuelig fremtid, skriver Johannesen til Budstikka i en e-post.

Vidar Sollman (75) er alt annet enn fornøyd etter sin opplevelse med pasientreiser.

Vidar Sollman (75) er alt annet enn fornøyd etter sin opplevelse med pasientreiser. 

Foto: TRINE JØDAL

Asker og Bærum Taxi og Norgestaxi har overtatt ansvaret. Ettersom skiftet skjedde 22. desember, har ikke OUS fått oversikt over avvikene knyttet til selskapet. 

Etterlyser ansvar

Ifølge Vidar Sollman skal det torsdag ha vært syv personer som ventet på forsinket pasienttransport fra Bærum sykehus torsdag ettermiddag. 75-åringen har ikke tidligere brukt pasientreiser.

– Jeg blir mer og mer frustrert. Når pasientreiser har byttet leverandør, så forventer jeg også at de leverer bedre enn forgjengeren, konstaterer han. 

Vidar Sollman måtte vente 2 timer og 42 minutter på pasientreisen sin fra Bærum sykehus.

Vidar Sollman måtte vente 2 timer og 42 minutter på pasientreisen sin fra Bærum sykehus. 

Foto: EVA GROVEN

Først over en time etter reisen var bestilt, fikk han melding fra Norgestaxi om forsinkelser på reisen. Deretter kom neste melding 15.22, med melding om at taxien var på vei, denne gangen fra Asker og Bærum taxi. Årsaken er at selskapene kan bytte turer seg imellom, dersom forsinkelser oppstår. 

– Jeg gikk ut for å se etter den, og da sto taxien plutselig utenfor. Det er ganske håpløst dersom dette er standarden på pasientreisene, sier Sollman. 

Legger seg flat

Driftsdirektør i Norgestaxi, Håkon Røkke Christiansen, innrømmer at selskapet har hatt flere forsinkelser enn ønsket de første ukene etter de overtok ansvaret for pasientreiser. 

– Vi fikk kontrakten på svært kort varsel og dette har medført enkelte avvik vi helst skulle vært foruten. Det jobbes hardt med å utbedre disse, slik at pasientene opplever en sikker tjeneste, skriver han i en e-post til Budstikka.

Han opplyser også at det var Norgestaxi som var ansvarlige for forsinkelsen da Vidar Sollmann skulle hentes. 

– Det er dypt beklagelig, og slike forsinkelser skal ikke forekomme. Vi skal umiddelbart kartlegge årsaken til avviket og sørge for at dette ikke skjer igjen, konstaterer han.

Asker og Bærum taxi opplyser at de var på plass utenfor sykehuset ett minutt etter de overtok reisen fra Norgestaxi.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.