Skip to main content

Simon (16) er klassisk komponist

«Overmennesker» i tre satser: Mandag er det urpremiere på oppsetningen «Overmennesker» skrevet av Simon Røttingen (16). Stykket er satt opp i den store salen i Sandvika Kulturhus. Med seg har han blant annet Victoria Lewis (16) fra Høn på fiolin.
«Overmennesker» i tre satser: Mandag er det urpremiere på oppsetningen «Overmennesker» skrevet av Simon Røttingen (16). Stykket er satt opp i den store salen i Sandvika Kulturhus. Med seg har han blant annet Victoria Lewis (16) fra Høn på fiolin.

Etter å ha brukt påskeferien til å pløye gjennom Nietzsche, komponerte Simon Røttingen (16) «Overmennesker». Mandag er det urpremiere i Bærum Kulturhus.

Det måtte bli Nietzsche.

Kanskje fordi Simon Røttingen mistenker at faren og bestefaren er mer glade i Kant.

– Hos Nietzsche fant jeg disse flotte beskrivelsene av hva musikk og kunst er. Derfor ble han en veldig viktig filosof for meg.

Simon vrir på colaglasset foran seg. Stemmen er ung, ordene er støvete. I sommer fylte han 16 år.

– I «Zarathustra» har han en veldig vakker beskrivelse av åndelig utvikling. Og en del av konserten er et forsøk på å beskrive denne utviklingen musikalsk.

Mandag er det urpremier på «Overmennesker», en kombinert forestilling med musikk, dans og billedkunst.

Musikken er skrevet av Simon.

Inspirasjonen kom etter at han brukte fjorårets påskeferie til å lese den tyske filosofen Friedrich Nietzsche.

– Det er noe med klarteksten og kompromiss-løsheten hos Nietzsche som appellerer til meg. Og så er det litt unorsk, jeg er ikke så fan av janteloven.

SE VIDEO HER: Simon (16) er klassisk komponist

Setter opp i den store salen

Stykket settes opp på den største scenen i Bærum Kulturhus. I salen er det plass til over 500 publikummere.

– Det er nettopp det med janteloven at man ikke skal tro man er noe. Den er ikke en tvers gjennom dårlig idé, men underliggende det er at du heller ikke skal prøve å bli noe. Og det har jeg litt problemer med. Jeg vil gjerne prøve å tilføre verden noe med mitt liv.

 

Satser tungt: Både Simon Røttingen og Victoria Lewis går på musikklinja ved Edvard Munch videregående skole i Oslo. I helgene lærer Simon også komposisjon i regi av Musikkhøgskolen.
Satser tungt: Både Simon Røttingen og Victoria Lewis går på musikklinja ved Edvard Munch videregående skole i Oslo. I helgene lærer Simon også komposisjon i regi av Musikkhøgskolen.

De tre satsene har fått overskriftene «Destruksjon», «Alene» og «Greater than God».

– Når jeg går inn for å lage musikk, er det store ønsket at det skal prøve å være noe litt stort. Hvis ikke tror jeg det blir noe litt kjedelig.

Samarbeid mellom ungdom og profesjonelle utøvere

Oppsetningen er en del av Bilyd, et konsertsamarbeid mellom ungdom og profesjonelle utøvere, med støtte fra Norsk kulturråd, Akershus fylkeskommune og Bærum kommune.

– Jeg har en kjepphest om å gjøre noe med de vanlige elevaftenene, der mange elver kommer, spiller et stykke og setter seg igjen, sier Grete Helle Rasmussen fra Vøyenenga, produsent, kunstnerisk rådgiver og Simon Røttingens pianolærer.

Rasmussen er til daglig førsteamanuensis ved Musikkhøgskolen.

– Jeg tenker at det er viktig å gjøre konsert til en skapende prosess. Det har Simon tatt videre ... langt videre ... med å lage sitt eget verk.

 

PRIMUS MOTOR: Førsteamanuensis Grete Helle Rasmussen fra Vøyenenga er produsent og kunstnerisk leder for forestillingen.
PRIMUS MOTOR: Førsteamanuensis Grete Helle Rasmussen fra Vøyenenga er produsent og kunstnerisk leder for forestillingen.

Det er andre gang Bilyd invitere til forestilling. Også første gang, i 2013, var oppsetningen på Bærum Kulturhus.

– Simon var med da også, og det er kanskje også uttrykk for at hvis man lar ungdom komme i kontakt med denne type kunstneriske prosesser, så ser de nye muligheter og får nytt mot til å bruke sine egne ting, sier Grete.

– Kunne hvem som helst klare det Simon nå har gjort?

– Nei, hvem som helst kunne ikke det, men mange flere enn vi tror. Det jeg synes er kult med Bærum; de gir unge muligheten. Det er unikt.

Med seg på scenen har pianist og komponist Simon med seg mange lokale støttespillere, blant annet fiolinist Victoria Lewis (16) fra Høn og Geeta Griff Rasmussen fra Vøyenenga på el-fiolin. Bjarne Kvinnsland fra Kolsås er med som kompositorisk støttespiller.

Selv er Simon fra Borgen i Asker, men har nå adresse Røa.

Planen var opprinnelig å sette opp forestillingen i den litt mindre salen, forteller Grete.

– Men hvis man kaller det et verk for overmennesker, kan man liksom ikke være i «Underhuset».

Søvnløs oppladning

Simon innrømmer at han har kjent på nervene.

– 50 prosent av tiden er jeg nervøs for at ingen kommer, de andre 50 prosentene er jeg nervøs for at det ikke blir bra, sier han.

For et par uker siden satt han søvnløs flere netter på rad.

– Jeg kaldsvettet og sjekket hvem som hadde bestilt billetter, hørte på min egen musikk og tenkte at det var veldig, veldig dårlig.

SE VIDEO: Simon øver til "Overmennesker"

Han begynte å gruble på at han bare er 16 år.

– Jeg har ikke opplevd noe. Hvem er jeg til å ... tvinge mitt perspektiv på verden?

Den siste uken er imidlertid nervøsiteten som blåst bort. Setene begynner å fylles opp, og er det ikke slik at mange store komponister skrev sine beste verk som pur unge?

– Nå tenker jeg at dette faktisk er litt viktig. Og det begynner å bli veldig bra. Hvis jeg ikke skal gjøre det nå, når skal jeg gjøre det da?

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.