Skip to main content

Her er spørsmålene i ipad-undersøkelsen

Disse spørsmålene vil foresatte på alle skolene i Bærum motta, ifølge skolesjefen, mens forsker antyder enkelte tillegsspørsmål. Hele grunnskolen i Bærum har nå ipad som hovedverktøy, mens Asker kommune har forlatt ipader og gått over til såkalt Chromebook.

DEL 1 – Gradering av påstander

  • Skolen til mitt barn tilbyr opplæring (foreldreskole) i nettbrett og de mest vanlige applikasjonene (programmene) som mitt barn bruker på skolen.
  • Jeg har tilstrekkelig innsyn i mitt barns skolearbeid.
  • Jeg har gode muligheter for oppfølging av mitt barns leksearbeid.
  • Jeg opplever at tilbakemeldingene fra lærer i  Showbie er nyttig for mitt barns læring
  • Jeg blir godt informert om viktige hendelser og gjøremål i eget barns skolehverdag
  • Jeg opplever det som problemfritt at nettbrettet kan brukes til andre ting enn skolearbeid hjemme.
  • Jeg opplever at bruken av nettbrett har en positiv påvirkning på eget barns læringsarbeid.
  • Jeg opplever at lærerne bruker nettbrett på en måte som fremmer god læring.
  • Jeg opplever at eget barn har fått utvikliet sin digetale kompetanse i vesentlig grad på skolen gjennom bruken av nettbrett her.
  • Jeg opplever at eget barn har utviklet nettvett og digetale dannelse i vesentlig grad på skolen gjennom undervisningen.

DEL 2

  • Har du eller en annen foresatt deltatt på skolens opplæring (foreldreskole) i nettbrett og de mest vanlige applikasjonene?
  • I hvilken grad ønsker du (flere) tilbud fra skolen om opplæring i nettbrett og de mest vanlige applikasjonene?
  • Har ditt opplevd helseplager i forbindelse med bruk av nettbrett og/eller mobil?
  • Hva slags plager har ditt barn opplevd?
  • I hvilken grad opplever du en god balanse mellom bruk av nettbrett og/eller mobil på skolen og hjemme?

DEL 3  – Gradering av påstander

  • Jeg er ikke bekymret for mitt barns tilgang til Internett.
  • Jeg er ikke bekymret for mitt barns skjermtid.
  • Jeg oppfatter mitt barns håndskrift som god.
  • Jeg mener at mitt barn har, eller vi ha, stor nytte av å ha eget tastatur til nettbrettet sitt
  • Jeg opplever at mitt barn har, eller vi ha, stor nytte av å ha egne hodetelefoner til nettbrettet sitt.
  • Jeg opplever at mitt barn har fått god opplæring i riktig lese- og skrivestilling ved bruk av nettbrettet sitt.
  • Jeg opplever at skolen balanserer bruken av dettbrett opp mot andre læringsmidler og aktivieteter på en god måte.
  • Jeg er tilhenger av mer bruk av filtre for å regulere eget barns tilgang til internett.
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.