Skip to main content

Norges eldste rutegående treferge: Nå er M/S Rigmor et «vernet skip»

Skipper og eier av M/S Rigmor, Bjørn Salomonsen, er svært glad for at Riksantikvaren har gitt trebåten «vernet status».

Skipper og eier av M/S Rigmor, Bjørn Salomonsen, er svært glad for at Riksantikvaren har gitt trebåten «vernet status». 

Foto: EVA GROVEN

Trebåten M/S Rigmor har fått vernestatus av Riksantikvaren. Det gir mulighet for å søke penger. 

– Dette er vi veldig glade for. Vi ble oppfordret av Riksantikvaren for flere år siden om å søke status som «vernet skip», men det er først det siste halve året vi har tatt tak i saken, sier skipper og eier av M/S Rigmor, Bjørn Salomonsen. 

Båten, som er 92 år gammel og er Norges eldste rutegående treferge, fikk status som «vernet skip» av Riksantikvaren tidligere i april. Formålet med å gi en slik status, er «å sikre historiske fartøy som kulturminne etter prinsippet om vern gjennom bruk». 

Siden 1998 har Salomonsen drevet båtene M/S Rigmor og M/S Rigfar gjennom selskapet Sandvika Fjordturer AS. I snart 50 år, siden 1973, har skoleelever i Bærum hatt undervisning om bord. 

Her er M/S Rigmor og skipper Bjørn Salomonsen på elevutflukt med Hosle skole i 2013.

Her er M/S Rigmor og skipper Bjørn Salomonsen på elevutflukt med Hosle skole i 2013. 

Foto: FREDDY NILSEN

I tillegg er den en populær ferge mellom øyene i Asker og Bærum. 

– Det er ikke så mange steder i Norge man finner en treferge som seiler i ordinær fergetrafikk på «gamlemåten», sier Salomonsen. 

I fjor sommer var Budstikka med på første tur for sesongen. Da møtte flere passasjerer opp på Kadettangen. 

– Man blir kjent med fjorden på en helt annen måte når man reiser med Rigmor. Mannskapet er kjent for oss, og alltid trivelige, uttalte Barbara Gouveia Antas. 

M/S Rigmor seiler på minicruise mellom øyene i Oslofjorden om sommeren. Som her, ved Langåra i 2014.

M/S Rigmor seiler på minicruise mellom øyene i Oslofjorden om sommeren. Som her, ved Langåra i 2014. 

Foto: TOM ARMANN

Kan søke støtte

Hos Riksantikvaren handler «Fartøyvern» om å ta vare på den flytende kulturarven. «Ferger og rutebåter bandt landet sammen før vi fikk dagens veiforbindelser (...) Fartøyene er tidsvitner som har hatt stor betydning for mennesker og samfunn, og mange av dem kan fremdeles oppleves slik de var den gangen de var i vanlig bruk», heter det hos Riksantikvaren. 

Det er kostbart å drive M/S Rigmor, og M/S Rigfar. Den nye statusen gir først og fremst en mulighet til å søke økonomisk støtte. 

– Vi har alltid hatt en genuin interesse for å ta vare på fartøyet for å sikre dens fremtid samt å ivareta båten. Dog er det mye jobb og kostbart å ivareta trefergen, sier Salomonsen og legger til:

– Med den nye statusen som «vernet skip» er det nå mulig å søke økonomisk støtte til dette arbeidet, så lenge en følger de antikvariske prinsipper som Riksantikvaren og vernemyndighetene setter som vilkår, sier Salomonsen som er i gang med årets sesong allerede.

Ifølge Salomonsen er arbeidet med å søke om «vernet status» for M/S Rigfar i startgropen. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.