Skip to main content

Lavere terskel for å tilkalle hjelp på sjøen

TAUET BAK: Bård Levorsen meldte seg inn i Redningsselskapet samme dag som han trengte hjelp. Her blir den nye båten hans tauet fra Vollen gjestebrygge til verksted i Leangbukta. Han er strålende fornøyd med hjelpen fra redningsskøyta på Oscarsborg. Medlemsservice er en stor del av arbeidsdagen, forteller skipsfører Rani Shoubo.

Redningsskøyta er stasjonert på Oscarborg, men de aller fleste oppdragene er i Asker og Bærum.

– Hva skulle jeg ha gjort uten dere?

Dette var gull, roper Thomas Bakken idet maskinstyrer Kim G.H. Kåsa går tilbake om bord i den nye redningsskøyta «Klaveness Marine».

Midt mellom Snarøya og Grimsøya oppdaget Bakken at det manglet frostvæske til motoren. Løsningen ble å finne seg en bøye og ringe Redningsselskapet. Etter knappe 10 minutter hoppet maskinist Kåsa ombord og fylte på med fire bøtter vann.

– Hadde han kjørt videre, ville motoren blitt varm, og den kunne ha blitt ødelagt, forklarer Kåsa.

Mange oppdrag

Hittil i sommer har den fast bemannede redningsskøyta på Oscarsborg hatt 293 oppdrag, og den frivillige skøyta på Lysaker har hatt 231. Totalt var 40 prosent av oppdragene i juni. Juli er likevel den travleste måneden for redningsskøytene.

– Vi holder til mye i Asker og Bærum, og har de aller fleste oppdragene her i området, sier skipsfører Rani Skoubo på «Klaveness Marine».

Han har jobbet i Redningsselskapet i fire år, og forteller at det har vært ekstra mye å gjøre i 2016.

NEST STØRST: – Tusen takk, dette var gull, sier Thomas Bakken fornøyd idet maskinist Kim Kåsa hjelper motoren i gang på Snarøysundet i Bærum.

Kåsa tror at én av forkarlingene til økt oppdragsmengde er lavere terskel for å tilkalle hjelp hos båtfolket.

– Tidligere skulle sjøfolkene klare seg selv, og da de først ropte på hjelp var det rett før de gikk til grunne. Men nå virker det som om det har blitt betraktelig lettere å ringe etter assistanse, sier han.

Første ressurs på stedet

Normalt sett er det lite druknings- og livredning, og svært ofte rykker redningsskøyta ut for å hjelpe medlemmer som har fått statsvansker, tau i propellen eller lignende.

– Vår oppgave er å redde liv, men mens vi venter, driver vi med service på sjøen, sier Skoubo, og legger til at medlemskap er en viktig inntekt.

Styrmann Bertil Spetz forklarer at det ikke hadde vært gunstig om de kun drev med ren sjøredning på fjorden.

FAST ANSATTE: Styrmann Bertil Spetz (t.v.) og maskinsjef Kim Kåsa synes det er et godt arbeidsmiljø.

– Da hadde vi vært sjeldnere ute, ikke blitt like godt trent og blitt et dårligere team. Mange av de trivielle oppdragene holder oss i gang og gjør at vi lærer å håndtere båten best mulig, sier han, og understreker at «småoppdragene» aldri går på bekostning av redningsoppdrag.

LES OGSÅ: Nesten alle støtter påbud om flytevest

Ettermiddagene og kveldene er de travleste, og Spetz forteller at det kan være mye å gjøre fra midt på dagen til midnatt. Når det gjelder de mer alvorlige hendelsene, oppstår de fleste på kvelds- og nattetid.

– Forrige gang jeg var på jobb var det hjertestans på Borøya. Da rykket vi ut fra Oscarsborg og kom samtidig med luftambulansen, sier Spetz.

Takknemlig for hjelp

På Vollen gjestebrygge ligger Bård Levorsens splitter nye båt – en hvit Modesty 275 – med starttrøbbel.

– Fantastisk, dette kunne ikke blitt bedre, sier Levorsen, som er strålende fornøyd med å bli tauet fra Vollen Marine til Leangbukta der den skal på verksted.

– Det virker som om starteren hadde hengt seg opp, men det var usikkert om det var tannhjulet og starteren som var i stykker, eller om det var tannhjulet på selve kransen, sier styrmann Bertil Spetz.

LES OGSÅ: Caroline (30) fra Stabekk kåret til en av «Havets helter»

Les flere artikler