Karl Erik (29) og Anne-Mette (28) testet elbåt i Vollen. Og nå «skal» elbåtene bli som elbilene
Karl Erik Wiig og Anne-Mette Lindboe fikk lørdag teste elbåt i Vollen. Politikere og bransjen vil at elbåter skal bli like vanlig som elbiler.
– Det var interessant å lære om hvor lang rekkevidde båten faktisk har. Og den gikk veldig stille. Det var tilbakemeldingen fra Karl Erik Wiig (29) og Anne-Mette Lindboe (28).
Asker-paret, med hunden Lyria, var blant dem som tok turen til Vollen Marina for å teste ut elbåter under elbåtmessen denne helgen.
– Akkurat nå er det ikke aktuelt for oss å kjøpe, men det er interessant å lære om hvordan disse båtene fungerer, mener Wiig.
Ønsker mer elbåtbruk
Elbåtkonferansen gikk av stabelen i Oslofjordmuseet fredag, og er den tredje i sitt slag i Vollen. Her var politikere og bransjefolk samlet til felles kunnskapsdeling om situasjonen for elbåtbransjen nå og fremover. Et klart mål fra aktørene er å få fart på bruken av elbåter i Norge.
– Fjorden er direkte truet av klimaendringene. Utslippsfrie fritidsbåter er et viktig skritt i riktig retning for bedring, sa Askers ordfører Lene Conradi som åpnet konferansen fredag.
Hun minnet imidlertid om at et tilstrekkelig antall ladestasjoner er viktig. Dette jobbes det aktivt for å få etablert.
Hun trakk også frem det at elbiler er blitt stadig mer populært, og at det samme er ønskelig for elbåter.
Økonomiske løfter
Klima- og miljøminister Espen Barth Eide var invitert, men meldte avbud. Stortingspolitiker Ola Elvestuen fra Venstre var imidlertid på plass. Han kom med flere mål og løfter til aktørene.
– Innen 2030 bør alle nye fritidsbåter som kjøpes være nullutslippsbåter, sa han.
Elvestuen fremholdt at mange ferger og større båter i dag er elbåter, og at krav i offentlige anbud skal forsterke dette videre. Men elbåter må også bli den foretrukne fritidsbåten, fremhevet han. Politikeren trakk frem både pisk og gulrøtter som verktøy for å nå målet.
– Avgiften på fossilt utslipp må øke. Samtidig må vi ha momsfritak på elbåtmotorer, sa Elvestuen, og antydet at også andre stimuleringsordninger kan bli aktuelle, uten at han kunne love noe.
Elvestuen trakk også frem delingsøkonomi, der båtpooler gjør at flere kan dele og bruke en elbåt.
Vollen-selskapet Kruser er et eksempel på dette. Gründer og daglig leder i Kruser AS, Christer Ervik fra Rykkinn, mener slike konferanser er viktig for å sette mer fokus på elbåter og elbåtdeling som alternativ.
Gründerpris delt ut
Flere aktører jobber i dag innenfor bransjen, og en av dem fikk spesiell oppmerksomhet fredag.
For andre gang ble nemlig Elbåtkonferansens gründerpris delt ut. Denne gangen gikk den til selskapet Evoy og Leif A. Stavøstrand. Ifølge nettstedet designer, utvikler og produserer selskapet kraftige 100 prosent elektriske motorsystemer for kommersielle båter og fritidsbåter.