Ruter vil heller ha busser enn båt til Vollen

KOSTBART: Ifølge Ruter subsidieres passasjerene på Vollenbåten med 100 kroner per reise. – Det er en tverrpolitisk vilje til å opprettholde tilbudet, forsikrer samferdselspolitiker Solveig Schytz (V).

KOSTBART: Ifølge Ruter subsidieres passasjerene på Vollenbåten med 100 kroner per reise. – Det er en tverrpolitisk vilje til å opprettholde tilbudet, forsikrer samferdselspolitiker Solveig Schytz (V). Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Kollektivselskapet mener det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å flytte pengene fra Vollenbåten for å styrke busstilbudet. Politikerne verner derimot om båtruten.

DEL

– Men det foreligger ingen konkrete forslag om å legge ned denne ruten, forsikrer kommunikasjonssjef Sofie Bruun i Ruter.

Kollektivselskapet legger imidlertid ikke fingrene imellom når de redegjør for båtruten for Akershus fylkeskommune.

Den betjener Slemmestad og Vollen brygger, og seiler til Aker Brygge med tre avganger i rushretning morgen og ettermiddag.

Tirsdag skrev Budstikka om en annen båtrute som får hard medfart, nemlig hurtigbåten mellom Fornebu og Aker Brygge. Denne legges ned 10. desember.

Betaler 85 prosent

Vollenbåten hadde i underkant av 150.000 påstigende passasjerer i fjor, om lag 70 prosent av de reisende var til eller fra Vollen.

– Med en gjennomsnittsinntekt på 20 kroner per påstigende gir båtruten cirka 3 millioner kroner i inntekt per år. Kostnaden for båt, inkludert busslinje 720, er i overkant av 18 millioner kroner per år.

– Dette ga et behov for et offentlig kjøp på 15,3 millioner kroner i 2015, nesten 84 prosent av kostnaden. Hver kunde subsidieres dermed med over 100 kroner per påstigning, skriver driftssjef Jo Inge Kaastad i Ruter til fylkeskommunen.

Lavere tilskudd til båten

I Ruters Trafikkplan for båt fra 2014 anbefales ressursene benyttet til et forbedret busstilbud, forutsatt forutsigbar fremkommelighet for bussene, da det vil gi en bedre ressursutnyttelse.

Ruter vil i Asker og Bærum heller satse på lokalbuss til tog fremfor båt og buss direkte til Oslo. Bussenes frekvens i Asker søkes gradvis økt, blant annet for å sikre god korrespondanse med tog.

LES OGSÅ:

– Ruters opplegg er uten realisme. Bussene vil stå i kø i lang tid

Røyken-pendlere sparer tusener på å kjøre bil til Vollen

– Målet er timinuttersrute på en stor del av nettet. Ressurser til dette frigjøres ved at direkte busslinjer til Oslo i stedet mater til tog, og ved at båtforbindelsen til Vollen og Slemmestad trafikkeres på kommersielt grunnlag med lavere tilskudd etter at god bussfremkommelighet på Slemmestadveien er sikret, skriver Ruter.

Akershus-politikerne er imidlertid beredt til å slå ring om Vollenbåten og har flere ganger avvist forslag om nedleggelse.

– Vi vet at båtruten er kostbar, men det er en tverrpolitisk vilje til å opprettholde tilbudet. Vollenbåten er et viktig supplement til buss- og togtilbudet i Asker og Røyken, sier Solveig Schytz (V). Hun leder fylkestingets hovedutvalg for samferdsel.

Artikkeltags