Skip to main content

Siste innspurt i forhandlinger om Oslopakke 3

FRISTEN NÆRMER SEG: 10. mai nevnes som deadline for forhandlingene om avtalen rundt fremtidens veier, baner og kollektivtilbud.

Fristen for å komme frem til enighet om ny Oslopakke 3 går ut 10. mai. Uavhengig av forhandlingene vil ny E18 være en del av pakken.

LES OGSÅ: – Trøbbel for E18-finansiering hvis ikke det blir enighet om Oslopakke 3

Om Akershus og Oslo ikke greier å bli enige, betyr det ikke slutten for Oslopakke 3.

– Dersom vi ikke blir enige om ny avtale, vil någjeldende avtale ligge til grunn. Det ligger som en grunnforutsetning under forhandlingene, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen.

Han leder styringsgruppen for Oslopakke 3, og siden han selv er med i forhandlingene ønsker han ikke å kommentere temaet ytterligere.

I avtalen fra 2012 står det at E18 fra Lysaker til Asker skal tilgodeses med 5,4 milliarder kroner frem til 2032.

FORSIKRER: Blir det ikke enighet om ny Oslopakke, vil dagens avtale bli videreført. Og i den ligger bygging av ny E18 fra Asker og Bærum, beroliger veidirektør Terje Moe Gustavsen om Oslopakke 3.

Enighet før sommerferien

10. mai nevnes som deadline for forhandlingene om avtalen rundt fremtidens veier, baner og kollektivtilbud. Før sommerferien må partene bli enige om de skal kunne føre opp nye tiltak på listen over prioriteringer til statsbudsjettet.

– 10. mai er en cirka-deadline, og er det utsikter til enighet, kan vi holde på lenger, sier fylkesordfører Anette Solli (H), som representerer Akershus i forhandlingene.

Hun ser ingen grunn til å la forhandlingene dra ut om det er åpenbart at man ikke blir enige.

Et av de store stridsspørsmålene, bygging av ny E18, har vært med i Oslopakke 3 helt siden den ble presentert i 2006. Det rødgrønne byrådet i Oslo ønsker sterkt å redusere utbyggingen.

LES MER:

Fornebu kan få egen bomring

Her kommer det nye gang- og sykkelveier

Ingen bompenger

Fylkesordfører Solli fastholder at satsingen på E18 må videreføres om det skal bli avtale om endringer i Oslopakke 3. Prosjektene i pakken er vedtatt i Stortinget og tatt inn i Nasjonal Transportplan.

– Dette kan ikke Oslo-byrådet ensidig nulle ut, poengterer hun.

Oslopakke 3 omfatter langt mer enn E18. I pakken Akershus og Oslo ble enige om i 2012 ble for eksempel E16 Sandvika-Vøyen, Kolsåsbanen, samt bane- og bussfremkommelighet på Fornebu tilgodesett. Og uten Oslopakken, hadde ikke myndighetene kunnet kreve inn bompenger rundt Oslo.

Styringsgruppen for Oslopakke 3 består foruten Terje Moe Gustavsen av jernbanedirektør Elisabeth Enger, Akershus’ fylkesordfører Anette Solli (H), og Oslos samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG).

Les flere artikler