Ølinteresse gir skummende omsetning
Økt interesse for øl og ølbrygging gir skummende omsetning for flere.
Wettre Bryggeri er Melkegård blir ølbryggeri som har fått merke askerbøringer og bæringers øl-interesse. Men også for flere gir sterkere interesse for øl effekt.
Selskapet Bryggselv AS ble startet av bryggere for bryggere i 2011, og har nå vokst til å bli en av Norges største leverandører av utstyr og råvarer til både hjemmebryggere og bryggerier.
Menn brygger selv
I 2015 var omsetningen vokst til 120 millioner kroner, ifølge selskapet selv. I Asker etablerte Bryggselv butikk på Fekjan i september i fjor. Butikksjef Martin Farstad Borg lyst på året vi er inne i.
– I 2016 regner vi med en omsetning på 6 millioner kroner, sier han.
– Hva vet dere om hvem som brygger lokalt?
– Våre erfaringer fra salg i butikken i Asker er at markedet i Asker og Bærum skiller seg ut ved at aldersgruppen som brygger selv er menn mellom 35 til 65 år.
– Jeg har tidligere jobbet i Bryggselv sin megastore i Oslo og der var det veldig mange studenter som handlet, sier Farstad Borg.
LES OGSÅ: Bunnpris, Joker, Coop Extra, Kiwi og Rimi får prikker etter alkoholloven