Skip to main content

Kortere reisetid fra Spikkestad for 155 millioner

Forventning: Gro Martens og Njål Vikdal er både Venstre-politikere og pendleraktivister. Nå øyner de et håp om kortere reisetid for Spikkestadpendlerne. FOTO: KNUT BJERKE
Forventning: Gro Martens og Njål Vikdal er både Venstre-politikere og pendleraktivister. Nå øyner de et håp om kortere reisetid for Spikkestadpendlerne. FOTO: KNUT BJERKE

Spikkestad-pendlerne kan korte ned reisetiden til Oslo uten at det koster milliarder. Det kommer frem i ny rapport.

– Dette er vi glade for, sier Venstrepolitiker Njål Vikdal fra Borgen.

Etter den omfattende ruteomleggingen i 2012, har reisende med Spikkestadbanen fått ti minutter lengre reisetid inn til Oslo. Vikdal meldte seg inn i pendlerforeningen og har siden jobbet for tiltak som kan forkorte reisetiden igjen. Ifølge Jernbaneverket har det ikke latt seg gjøre hvis ikke samfunnet er villig til å betale flere milliarder kroner for ny tunnel.

Nå øyner Vikdal et lite håp. Akershus fylkeskommune har nettopp fått en ny rapport som viser at det er mulig å knytte Spikkestadbanen til den nye og raske Askerbanen uten tunnel, og til en helt annen pris.

Plankryss i Asker

– For 155 millioner kan man lage en plankryssing i Asker, men det betinger at noen er villige til å svelge noen kameler. Jernbaneteknisk er det nemlig ikke ønskelig med plankryss, selv om det gjøres over hele verden. Du kan sammenligne det med å legge et lyskryss på motorveien. Jernbanen har imidlertid styringssystem som kan planlegge slik krysning, men det kan bli mye heft ved forsinkelser, sier Rune Opheim i Civitas som har laget rapporten på oppdrag fra Akershus fylkeskommune.

LES OGSÅ:  Spikkestadbanen somler mer etter ny ruteplan

Njål Vikdal sitter i hovedutvalget for samferdsel i Akershus fylke og gleder seg over rapporten fra Civitas.

– Den peker på fantastiske muligheter, og det er tiltak som kan gjennomføres på få år. Med dette kan vi få tilbake hurtigtog til Spikkestad, noe som vil redusere reisetiden med 10–15 minutter, sier han.

– Småpenger i jernbanesammenheng

Rapporten skal legges frem for fylkestinget, som kan bruke den som innspill til Nasjonal Transportplan.

LES OGSÅ: Kjøper bil og tar båt om togtilbudet blir dårligere

– Jeg håper at Jernbaneverket vil se på den med åpne øyne. Så blir det en politisk prosess frem mot neste sommer, hvor vi vil kjempe for å få midler, sier Vikdal.

– 155 millioner er jo en del det også å betale for noen minutter kortere reisevei?

– I jernbanesammenheng er det for småpenger å regne. Særlig sett i forhold til den samfunnsnytten det er når så mange brukere kortere tid. Daglig reisende på Spikkestadbanen er mellom 1000 og 1200 passasjerer. De fleste av disse skal inn til Oslo. Når de får kjøre direkte uten å skifte tog i Asker, sparer det plass på de raske togene derfra. Dette vil også lette presset på Røykenveien, hvor det noen dager er kø fra Heggedal, og det blir mindre press på innfartsparkeringen i Asker. Så det tjener hele Asker, sier Njål Vikdal.

 

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.