Skip to main content

Går hardt ut mot nytt prosjekt med smalere vei

TRANGT: Da Svein Erik Lillelien skulle ut av bilen, kom det en annen bil imot, og bildet viser hvor trangt det nå er i Bleikeråsen. Lillelien er bekymret for vinteren om det blir mye snø.

– Jeg spår kaos til vinteren, sier beboer Svein Erik Lillelien. Velforeningen vi ha parkering forbudt.

Han har i årevis bodd rett sør for Bleikeråsen, som nå bygges ut med bl.a. smalere kjørebane og bredere fortau. Asker kommune ønsker å prioritere myke trafikanter og reduserer derfor fremkommeligheten for biler. Fartsgrensen reduseres dessuten fra 40 km/t til 30 km/t.

– Det er bra å prioritere bredere fortau, isolert sett, men nå er veien blitt så smal at to biler ikke kan møtes, i hvert fall ikke til vinteren, sier Lillelien, som påpeker at det i tillegg står parkert biler langs Bleikeråsen.

LES MER:

Stor budsjettsprekk for nytt vann- og avløpsnett

Bleikeråsen og syklister  (debatt)

– Folk flest kjører bil

Svein Erik Lillelien spår kaos med snø og vinter.

– Snø vil føre til at veien blir enda smalere, sånn er det jo overalt. Her går det dessuten busser. Hvem har tenkt på det, sier Lillelien – med et hint til at bussers fremkommelighet på vinterøfre ikke er den beste.

 

FORHØYET FORTAU: Svein Erik Lillelien og de andre beboerne ved Bleikeråsen venter nå på at asfalten skal komme.

Stortingspolitiker Marianne Aasen, som selv bor i området, gikk forleden ut i Budstikka og kritiserte Bleikeråsen-prosjektet. Hun tok utgangspunkt i at Asker kommune har tenkt for lite på syklister under planleggingen. Svein Erik Lillelien er enig med Aasen, men mener at for dårlig planlegging først og fremst rammer dem med bil.

– Det er et boligområde, og folk kjører og parkerer bil. Så enkelt er det jo. Kommunen vil ikke innse at folk flest kjører bil, det virker i hvert fall ikke sånn, sier Lillelien.

Artikkelen fortsetter under kartet.

Vil ha parkering forbudt

Steinar Rekve er styreleder Bleikeråsen Vel K-Feltet og Kolle F. Han gir uttrykk for at folk i området frykter at kjørebanen skal bli for smal.

– Utbyggingen i seg selv er grei nok, den. Det er min personlige mening. Men velforeningen er klar på at vi ønsker parkering forbudt langs veien for å unngå kaos pga. for lite plass. Bakgrunnen er at det parkeres hyppig i veien i forbindelse med de to fotballbanene i området, sier Rekve.

– Håper folk spanderer tid

Mari Gabrielsen er leder for samferdsel i Asker kommune. Hun sier at den noe smalere kjørebanen er en konsekvens av bevisst satsing på myke trafikanter.

– Veien er lagt opp til at man fremdeles kommer frem med bil, men ikke nødvendigvis så raskt som noen kanskje ønsker å kjøre. Fartsnivået settes ned fra 40 km/t til 30 km/t, en god fartsgrense for dette området, som har mange gående og syklende, sier Gabrielsen, som mener at vinteren ikke skal bli noe problem.

– Det vil holdes fokus på god brøyting også av kjørebanen, siden vi prøver denne noe smalere løsningen. Biler på veien vil komme frem, men må i enkelte tilfeller vente til store biler har passert. Denne tiden håper vi folk spanderer, nå som vi gir skolebarn og andre aktive trafikanter et fullverdig og bedre tilbud enn tidligere.

Mari Gabrielsen opplyser at bussene som kjører via Bleikeråsen, er servicelinjebusser. Disse bussene er langt mindre enn vanlige busser.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.