Skip to main content

Asker-politikere fikk Dikemark-runde

PÅ TUR: Tor Arne Midtbø har hatt god tid til å sette seg inn i Dikemarks historie.

Utviklingen av Dikemark-området lirkes nå mot konkrete planer. Da kostet Askers politikere på seg en busstur for å øke kunnskapene om området.

Torsdag ettermiddag, med ni grader celsius og lett regn i gråværet, var neppe egnet til å vise frem Dikemark i all sin naturprakt.

Bygningsmassens storhetstid er også i varierende grad tilbakelagt, selv om avdelingen Granli, med Regional Sikkerhetsavdeling som leietager, i hvert fall har et nytt, solid gjerde rundt den gule bygningen.

LES MER:Asker nye sentrum på Dikemark

Bjerke kom hjem

Med på turen var både ordfører Lene Conradi, rådmann Lars Bjerke, Utvalget for plan samferdsel og næring pluss Bygningsrådet.

Solid reiseleder var kommuneplansjef Tor Arne Midtbø.

Han fortalte om det meste av virksomhet på Dikemark siden 1.700-tallet, med jernverk, gårdsdrift og psykiatrisk sykehus med opp til 1.500 pasienter, og omtrent like mange ansatte.

Da bussen kjørte opp Villaveien glemte han likevel å peke på gårdsplassen til Espen Rognlien, mannen og stedet bak den årvisse musikkfestivalen "Down on the chickenfarm".

Rådmannen kom virkelig hjem på denne halvannen time lange befaringen.

– Jeg har vel jobbet på fem-seks av avdelingene her oppe, røpet Lars Bjerke.

 

TIDEN GÅR: Lite skjer på Dikemark foreløpig, men klokken på administrasjonsbygget følger med (bildet ble tatt kl. 12.16).

Den første planrunden, der Asker kommune og Oslo universitetssykehus er enige om prinsippene for en planleggingsavtale, handler om bygging av boliger i deler av den eksisterende bygningsmassen.

LES OGSÅ:For kjedelig for de unge

Bussen må frem

Den er på hele 75.000 kvadratmeter med bygninger der det er høyt under taket og tykke, solide vegger.

Før hele potensialet på Dikemark kan utnyttes er logistikken med busser i retning Asker en utfordring i rushtrafikken.

For noen togstasjon kommer det neppe til Dikemark, selv om sporet passerer 80 meter rett under sentrum.

Til det kreves det også en kollektivfil langs Drammensveien.

Les flere artikler