Kritiserer ny veiløsning i Asker

BLEIKERÅSEN: Marianne Aasen, stortingspolitiker for Ap, er kritisk til det hun mener er en dårlig løsning for syklister. I bakgrunnen er byggearbeidene godt i gang.

BLEIKERÅSEN: Marianne Aasen, stortingspolitiker for Ap, er kritisk til det hun mener er en dårlig løsning for syklister. I bakgrunnen er byggearbeidene godt i gang. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

– Det er for dårlig av en sykkelby å komme opp med noe sånt, sier stortingspolitiker Marianne Aasen. Asker kommune avviser kritikken.

DEL
  • Se kart nederst!

Ap-politikeren bor noen hundre meter nordøst for Bleikeråsen/Bleikerfaret, der Asker kommune i disse dager bygger om veien. Kjørebanen skal bli smalere og fortauene noe bredere. Hensikten er, ifølge kommunen, å gjøre forholdene bedre for myke trafikanter.

Marianne Aasen, som selv sykler mye, er ikke enig i den vurderingen.

– Igjen brukes det penger på et prosjekt der de ulike trafikantgruppene ikke skilles, slik det burde vært. Fotgjengere trives sikkert på det nye fortauet, når det blir ferdig. Og bilistene kan sikkert leve med smalere vei. Men hva med syklistene? De detter jo mellom to stoler, sier Aasen og utdyper:

– På et fortau kan man ikke bare sykle så fort man vil. Og på den smale veien vil syklistene være i veien for bilene og føre til irriterte sjåfører. Asker er sykkelby, og det er for dårlig av en sykkelby å komme opp med noe sånt. Dette er ikke sykkelpolitikk, sier stortingspolitikeren.

LES MER:

Her kommer det nye gang- og sykkelveier (stor oversikt)

Vegrer seg mot å love «hull-fiks» 

– Må dempe konflikter

Marianne Aasen mener at myndigheter på alle nivåer har den samme utfordringen.

– Både kommune, fylkeskommune og staten ønsker nå å løse køproblemene med at folk skal gå og sykle. Da må det legges til rette for det, i hvert fall når det bygges helt nytt, som her. Det er myndighetenes ansvar å legge til rette og dempe konflikter mellom trafikantgruppene, sier Aasen.

Ap-politikeren understreker at hun tror Asker kommunes intensjon bak prosjektet er god, men at det er endelig resultat som teller.

LES OGSÅ:

Veivesenets plan: Disse veiene får nytt asfaltdekke

– Føler at jeg bare er til bry når jeg ringer om dårlig vei 

Avviser kritikken

Mari Gabrielsen, leder for samferdsel i Asker kommune, mener Aasens kritikk er skivebom:

– Hovedfokus har vært på barn og unge siden dette er viktig skole- og barnehagevei, sier Gabrielsen, som peker på at målinger viser flere gående og syklende enn biler, og at det kommer en ny og stor barnehage i området.

Gabrielsen sier at flere alternativer ble vurdert, deriblant sykkelvei på én side og sykkelfelt på begge sider. Hovedutfordringen er smal veibane.

– Vi har finkjemmet svært mange løsninger og mener at voksne syklister fremdeles vil ha et greit tilbud, enten på veien hvor bilene kjører saktere enn før, eller på et bredere fortau. Vi vet at noen bilister er hissige på syklister i veibanen, men her vil vi adressere denne ukulturen med «del veien-skilt» og muligens piktogrammer for sykkel i kjørebanen.

Gabrielsen er enig i at trafikantgrupper ideelt sett bør skilles, og sier at det vil bli hovedløsningen i veier med stor trafikk og tilstrekkelig veibredde.

–  Der det ikke er mulig, jobber vi med å etablere standardløsninger som best mulig ivaretar syklister.

Artikkeltags