Nettforbindelsen var borte siden sent tirsdag kveld, ifølge tips som har kommet inn til Budstikka fra beboere på Kolsås, Dønski og Vøyenenga. Onsdag kveld, rundt 20.00 var forbindelsen tilbake, ifølge Henriette Holte, informasjonssjef i Telenor.

Selskapet jobbet lenge med entreprenør på stedet, for å løse problemet.

– Dette er en omfattende skade, derfor tar det lengre tid enn vanlig å få utbedret det. Men jeg kan forsikre om at vi jobber på spreng, fortalte Holte.

Skyldte på kantklipper

Informasjonssjefen ønsket ikke å si hvor skaden oppstod. Men årsaken var hun klar på:

– Fiberkabelen ble kuttet på grunn av kantklipping, konstaterte Holte.

– Er det offentlig kantklipping som er skyld i kabelbruddet?

– Mye tyder på det, men jeg har ikke hundre prosent bekreftelse på hvem som har ansvaret. Kantklippingen er den vanligste årsaken til brudd på fiberkabler, fortalte Holte.

Offentlig kantklipping har ført til flere skader i sommer, slik Budstikka tidligere har omtalt. Nylig ble en kano kuttet i to i Asker. En hageeier i Bærum opplevde at prydbusker ble kappet vekk.

Kommunikasjonssjef i Bærum, Lisa Bang, opplyser at kommunens kantklipping blir gjort av en innleid entreprenør.

– Dette er sterkt beklagelig. Vi skal følge opp dette med leverandør, fortalte hun Budstikka etter nettbruddet.

Uenige

Tjenesteleder for natur-, idrett- og veidrift i Bærum kommune, Christian Strandenæs, opplyser imidlertid at kantklipping ikke er årsaken.

– Maskinene ble parkert for en uke siden, onsdag 27. juli. Området som omtales ble kjørt for to til tre uker siden. Det var verken maskiner eller mannskap i området da innbyggere mistet fibernettet, skriver Strandenæs i en e-post.

Torsdag morgen opplyser informasjonssjefen at skaden er fikset. På spørsmål om hun er kjent med andre årsaker, svarer hun:

– Etter vår vurdering er det mye som tyder på at det er en kantklipper eller lignende som førte til brudd på fiberkabelen.