PÅ TORVET

PÅ TORVET: Fiat 500L er først og fremst en praktisk bil. (Alle foto: Øivind Skar)

Kjøp bilde

Tass som vekker oppsikt

Liker du italiensk mote og vin, vil du også like denne bilen.

LANG

LANG: Når alle passasjerseteryggene på høyre side legges ned, måler lastelengden over 2,4 meter.

Kjøp bilde
GLASSTAK

GLASSTAK: Det største glasstaket på 500L dekker 1,5 kvadratmeter.

Kjøp bilde
VIPPES

VIPPES: Baksetet vippes fram med ett håndgrep.

Kjøp bilde
MYE PLASS

MYE PLASS: Å bygge bilen i høyden gir mye innvendig plass.

Kjøp bilde
BAK RATTET

BAK RATTET: Fikst interiør, men ikke like underholdende som i en Mini.

Kjøp bilde
KAFFE

KAFFE: Tro det eller ei, men 500L kan leveres med innebygd kaffemaskin fra LavAzza!

Kjøp bilde

Fiat 500L i tall

Pris: Usikkert. Kr 210.000?

L/B/H: 4,15/1,78/1,66 m

Bagasjerom (VDA): 343 – 1310 l

Tauevekt: 1000 kg

Motor: 85 (D)/95/105 (B) hk

Forbruk (EU): fra 0,42 liter

CO2-utslipp (EU): fra 110 g/km

4x4: Kommer

Garanti: 5 år

EuroNCAP: Ikke testet

Fiats historiske styrke ligger i småbilene. Vi ramser opp modeller som Topolino, 500, 600 Multipla, 127, 128, Uno, Panda og igjen: 500. De står alle skrevet med fet skrift i bilhistorien.

Laster det meste

Uten 500 ville trolig Fiat forblitt i skyggenes dal som personbilprodusent i flere land enn Norge. Dette vet Fiat nå å utnytte ved å gjøre 500 til en hel bilfamilie. Begrepene bilfamilie og familiebil hører nødvendigvis ikke sammen, men tilfellet Fiat 500 bekrefter unntaket.

Facebook-knapp kommer her

500 er på ingen måte noen familiebil, men en høyt priset «må-ha-småbil». 500L derimot rommer mye og laster det meste, som for eksempel fem ikke altfor storvokste nordmenn og IKEAs 2,43 meter lange garderobeskap når alle seteryggene på høyre side legges flatt. (Ja, vi har nettopp fraktet tre slike inne i vår Renault Kangoo, så vi vet hva en praktisk bil bør inneholde!)

Når Fiat 500L dukker opp som forsinket julepresang tidlig i januar, er den første modell i en serie biler som etter hvert utvides med en firehjulstrekker og en XL-variant med sju seter.

Les flere nyheter om bil og motor her

Hva slags bil snakker vi om?

En forholdsvis klassisk flerbruksbil, 415 centimeter lang og således litt mindre enn Opel Meriva og litt større en Fords nye B-Max. Fiat hentet helt klart inspirasjon fra BMW og deres suksess med Mini da de bestemte seg for å børste støvet av legendariske 500. Nå skuler de igjen til Mini, for det er noe umiskjennelig Countryman over Fiat 500L.

Hvordan er den å kjøre?

500L kjører bra, men ikke oppsiktsvekkende. Den gir deg hva du forventer både av komfort og kjøreopplevelse.

Hva er under panseret?

Til Norge kommer 500L med tre motoralternativer: 0,9 liter/105 hk bensin (2 sylindere og går som ei kule!), 1,4 liter/95 hk bensin og 1,3 liter/85 hk diesel (vår favoritt på grunn av 200 Nm drakraft).

Hva gjør den spesiell?

I likhet med Mini Countryman skiller bilen seg ut og vekker en smule oppsikt. I likhet med den tradisjonelle 500 inneholder 500L et snev av premium følelse, ikke minst på grunn av alt det unyttige – men likevel helt nødvendige – ekstrautstyret bilen kan leveres med.

Fiat har, i motsetning til Toyota med IQ, forstått at Minis suksess i stor grad henger sammen med skreddersøm og en plukkliste tykk som telefonkatalogen! Nå følger de etter, og det er flott. Og som med lillebror 500, vekker 500L begjæret. Samtidig er den funksjonell nok til å kunne dekke en liten families daglige transportbehov.

Hva er bilens svakheter?

Fiat 500L flytter ikke teknisk, miljømessig og sikkerhetsmessige grenser. Fiats største utfordring ligger fortsatt i å løfte merkevaren i folks bevissthet. 500 gjorde Fiat stueren i mange miljøer, 500L blir trolig neste trinn opp på stigen.

Hvem passer den for?

Liker du italiensk mote og vin, vil du også like denne bilen.

Hva koster den?

Ikke klart, men 500L tåler ikke samme rå prising som lille 500. Hva med å starte rundt 210.000 kroner inkludert hyggelig utstyrspakke?

Konkurrenter?

Fiat snakker om at 500L skal skape en ny bilklasse i Norge slik som Nissan Qashqai gjorde for noen år siden. La oss ta dette ned på jorden og heller trekke paralleller til Mini Countryman, Opel Meriva, Ford nye B-Max og de mange andre flerbruksbilene med lengde mellom 4,10 og 4,20 meter.

Når til Norge?

Introduseres i januar neste år.

 

På forsiden nå

Bli tilhenger av Budstikka på Facebook: