LYSE OG LETTE:

LYSE OG LETTE: Det ble hvitvin også denne gangen på Anne-Mette Ekren fra Hvalstad. Nestleder ved Vinmonopolet Holmen Senter, Marit Herland, ga nyttige tips til hvilken type. (FOTO: ANETTE ANDRESEN )

Kjøp bilde

Vi handler mer på polet

Vi kjøpte mer fra de lokale Vinmonopolene første halvår i år enn på samme tid i fjor.

Jobb lokalt (26)

Bestselgerne blant sommervarene

HVITVIN:
1. Valpantena Garganega, Italia: 15.942 liter
2. Les Fumées Blanches Sauvignon Blanc 2011, Frankrike: 15.100 liter
3. Tariquet 2010/2011, Frankrike: 14.868 liter

ROSÉVIN:
1. Valle d’Oro Rosé, Italia: 4.014 liter
2. Domaine Montrose 2010/2011, Frankrike: 3.678 liter
3. Les Fumées Blanches Rosé 2011, Frankrike. 2.666 liter

MUSSERENDE, INKLUDERT CHAMPAGNE:
1. Prosecco di Valdobbiadene Brut 2010, Italia: 9.869 liter
2. Soler-Jové Brut Reserva, Spania: 3.968 liter
3. Casablanca Prosecco di Valdobbiadene, Brut, Italia: 3 658 liter

Tallene er totalsalg for Asker og Bærum

Anne-Mette Ekren fra Hvalstad vet hva hun skal ha når hun handler på polet.

– Jeg foretrekker hvitvin. Liker best fransk eller italiensk, sier hun.

Facebook-knapp kommer her


Noen tips kommer godt med likevel, og nestleder ved polet på Holmen senter, Marit Herland, hjelper gjerne med vinvalget.

Holmen størst vekst

Til sammen har polene i Asker og Bærum solgt nesten 25.000 liter mer de seks første månedene i år enn samme periode i fjor. Det er en økning på 1,5 prosent.

Det totale salget er på drøye 1,6 millioner liter. I vinflasker ville det utgjort nesten 2,1 millioner flasker.

Holmen er det polet i Asker og Bærum med størst økning i salget første halvår i år. I løpet av seks måneder har de solgt over 320.000 liter alkohol og alkoholfritt, tilsvarende en vekst på 3,5 prosent i forhold til i fjor.

– Det har nok sammenheng med at senteret her totalt sett har økt besøk, mener polsjef ved Holmen, Trond Syverstad.

LES: Mer hvitt i glasset enn før

Lyst og lett i sommer

Hvitvin, rosévin og musserende er mest populært i de varme månedene.

– I de varme vår- og sommermånedene er det typisk at rosévin og hvitvin selger godt, forteller Syverstad.

Øl har også sterk vekst. Og selv om det fortsatt ikke er så mange liter, har alkoholfritt sterkest fremgang prosentvis.

– Det er positivt. Man bør alltid ha et alkoholfritt alternativ, sier polsjefen.

Les flere saker om vin og mat

Nedgang for to pol

Polet på Kolsås solgte mer enn Holmen totalt sett – 334.208 liter – men veksten fra det ene halvåret til det andre var likevel svakere enn på Holmen.

To pol hadde nedgang i salget. Det ene er polet i Sandvika, med en nedgang på 2,5 prosent og
det andre er polet på Bekkestua, der salget gikk ned med minus 0,5 prosent.

 

Kommentarer på Budstikka.no

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på Budstikka.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

Bli tilhenger av Budstikka på Facebook: