Slik vil Lysaker stasjon se ut og herfra bygges strekningen mot Sandvika. (Ill: Jernbaneverket)

Kjøp bilde

Syv kjemper om tunnelbygging

Syv entreprenører kjemper om en kontrakt på nærmere en halv milliard for å bygge første del av ny jernbanetrasé fra Sandvika til Lysaker.

Jobb lokalt (13)

Hele prosjektet mellom Sandvika og Lysaker er delt i fire anbudsrunder: Lysaker vest, Skallum, Fossveien og Sandvika øst. Det er den to kilometer lange strekningen Sandvika øst som det har gått ut anbud på. De som har meldt sin interesse er: Skanska AS, AS Spesialprosjekt, NCC, Veidekke, Mesta, Betonmast og Mika AS, skriver Teknisk ukeblad. Det er anbudsåpning 8. januar.

30. august vedtok Bærum kommunestyre reguleringsplanen for nytt dobbeltspor på strekningen Lysaker-Sandvika. Første tunnelsalve sprenges etter planen i mars 2007.

Strekningen Sandvika øst er to kilometer lang og består av en 1200 meter lang, dobbeltsporet jernbanetunnel og 800 meter slang kinnegang ute.

Nær dagens spor skal 70 000 kubikkmeter med stein sprenges vekk for å gi plass til den nye traseen.

Hele strekningen Lysaker-Sandvika er syv kilometer lang. Av dette blir 5,5 kilometer tunnel, 800 meter dagsone ved Sandvika øst og 700 meter dagsone ved Lysaker vest. Total kostnad vil ligge på rundt 2,7 milliarder kroner og skal stå ferdig i 2011. Byggingen av første fase fra Sandvika skal sterte neste år.

Om trasèen

Vestover fra Lysaker stasjon legges de nye hurtigsporene (Askerbanen) i midten med lokalsporene (Drammenbanen) på hver side. Askerbanen dukker så ned i en tunnel som fortsetter rett fram, mens Drammenbanen grener av mot Stabekk som i dag.

150 meter av tunnelen på Lysaker bygges som betongtunnel i åpen byggegrop. Ved Marstranderveien går tunnelen inn i fjellet. Denne tunnelen (Bærumstunnelen) er 5,5 km lang og fører fram til Engervannet øst for Sandvika.

Her kommer hurtigsporene ut fra fjellet med ett spor på hver side av lokalsporene. På strekningen langs Engervannet fram til Sandvika stasjon utvides fjellskjæringen slik at alle fire spor går parallelt.

 

Bli tilhenger av Budstikka på Facebook: