Kontrollerte beltebruk på buss: – Om vi bare redder ett liv så er det verdt det

For to uker siden skrev Statens vegvesen over 30 beltegebyrer i Asker og Bærum. Torsdag hadde folk lært.

BELTEKONTROLL: Aage Kristiansen (68) kontrollerer om Camilla Brostigen (24) (t.v.) fra Oslo og Stefanie Jenssen (49) fra Høvik bruker bilbeltet i bussen. Begge hadde beltet på seg under kontrollen.

BELTEKONTROLL: Aage Kristiansen (68) kontrollerer om Camilla Brostigen (24) (t.v.) fra Oslo og Stefanie Jenssen (49) fra Høvik bruker bilbeltet i bussen. Begge hadde beltet på seg under kontrollen. (Foto: )

DEL

– Dette var veldig bra, sier Aage Kristiansen (68) i Statens vegvesen etter dagens femte beltekontroll på rutebuss.

Noen få minutter tidligere kunne en høre knepping og febrilsk fomling med bilbeltene etter hvert som Kristiansen beveget seg bakover i bussen. Noen reiste seg momentant og begynte å famle i hattehyllen, mens andre satt helt rolig med beltet skrått over brystet. Det var beltekontroll på rute 151.

– Det er klart at en må stålsette seg litt før en går ombord. Vi synes jo ikke det er noe trivelig å plage folk. Da er det ekstra hyggelig når vi får positiv respons, sier han.

Kristiansen forteller at selv de som får gebyr på 1.500 kroner for å ha glemt belte pleier å ta det veldig fint.

LES BILBELTELOVEN HER

Endret syn etter ulykken

Han er overrasket over hvor positive passasjerene er når kontrollørene fra Vegvesenet kommer på bussen. Stefanie Jenssen (49) fra Høvik bruker alltid setebelte på bussen.

Bilbeltebruk

  • Det er påbudt med bruk av bilbelte i buss, unntatt i de røde, såkalt klasse 1-bussene, som kjører i byen.
  • Statens Vegvesen har begynt med kontroll av beltebruk på busser i 2016.
  • Du kan søke fritak fra å bruke beltet hos fastlegen din.
  • De skriver ikke ut gebyr på busser med ståplasser. Dermed er det kun tur- og langrutebusser hvor en risikerer gebyr.
  • Du risikerer et gebyr på 1500 kroner om du ikke bruker beltet på bussen. Feil bruk av beltet kan også gi gebyr.
  • Andelen busspassasjerer som ikke bruker beltet er lavest blant de som er over 60 år gamle.
  • De yngste er dårligst på beltebruk og i alderen mellom 15-20 år er det kun 1 av 10 som bruker beltet.
  • 4 av 10 mellom 15-20 år mener det ikke er sosialt akseptert å bruke beltet på bussen. Kilde: Statens Vegvesen

– Datteren min satt på bussen som kolliderte med en trikk i Oslo for to år siden. Siden det har vi brukt bilbelte på bussen begge to, forteller Jenssen.

Hun synes det er bra at de har kontroller på bussene.

– Det fører vel til at enda flere begynner å bruke bilbelte også på bussen, legger Høvik-kvinnen til.

Selv om de ikke kan gi gebyr til passasjerer på busser med ståplasser, så går de ombord og informerer alle om påbudet også på disse bussene når de har kontroll.

– Det er like farlig å kjøre uten belte i 80 km/t uansett hva slags buss det er, forklarer han.

Kontrollørene må ofte utvise skjønn når de sjekker om folk bruker belte. Det er ikke alltid like lett å avgjøre om passasjerene er på vei ut av setet eller om de hadde glemt beltet og prøver å snike seg unna.

Hjelper

Ingen gebyrer innen klokken 12 på onsdagen er Kristiansen veldig fornøyd med.

– Jeg føler dette har hjulpet, konstaterer han.

På samme tid ved forrige kontroll for 14 dager siden hadde de skrevet ut 15 gebyrer på 1.500 kroner for manglende bruk av setebelte i buss.

For bare ett år siden var vi enda dårligere til å bruke bilbeltet

– Vi gjør det ikke for pengenes skyld, men for å få folk til å bruke beltet. Om vi redder kun ett liv i år med disse kontrollene så er det verdt det, forklarer Kristiansen.

– Det er vel så farlig for de andre passasjerene som for deg selv om du dropper beltebruk, legger han til.

Artikkeltags