VARLSER: Den lille GPS-senderen i frontruta uler hvis sjåføren ligger over fartsgrensen i det fotoboksen nærmer seg. FOTO: SOKO AS

Kjøp bilde

Slik lurer de seg unna fotoboksene

Bærumsgründer håver inn, mens trafikkbøtene blir færre.

Jobb lokalt (47)

POPULÆRT: Torshov bilrekvisita opplever en jevn økning i salget av fotoboksvarslere, forteller daglig leder Ronald Larsen. FOTO: KNUT BJERKE

Kjøp bilde

GRÜNDERNE: – Mitt inntrykk er at mange går til innkjøp av en varsler etter å ha fått en eller flere sure bøter, sier styreleder Jostein Ludvigsen (t.h) i eierselskapet Soko AS. Her flankert av medgründer Stefan Jacobsen, fra Bærums Verk. FOTO: SOKO AS

Kjøp bilde

HELT GREIT: Direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk synes det er uproblematisk at norske bilister bruker fotoboksvarsler. FOTO: TRYGG TRAFIKK

Kjøp bilde

Salget av fotoboksvarslere har eksplodert de senere årene.

Facebook-knapp kommer her

– I fjor solgte vi mellom 75–100 fotoboksvarslere, og vi ligger an til å selge enda flere i år, sier daglig leder Ronald Larsen ved Torshov Bilrekvisita på Holmen senter.

Cruise Control, som er den mest solgte fotoboksvarsleren på det norske markedet, varsler ved hjelp av lyd og lys, i det sjåføren er 500 meter fra fotoboksen. Ligger du over fartsgrensen, utløses det en ulende alarm.

LES OGSÅ: Disse fotoboksene skal prioriteres fremover
 

– Gir nedgang i antall bøter

Mandag fortalte budstikka.no at antall personer som er knepet i fotoboksene nærmest er halvert i årets første halvår, i forhold til samme periode i fjor.

Selskapet bak Cruise Control, som er tror det er en klar sammenheng mellom produktet og nedgangen i antall bøter.

– Vi har solgt flere titall tusen varslere de senere årene. Vi samarbeider med en rekke forhandlere i Asker og Bærum, som opplever stor interesse for utstyret, sier styreleder Jostein Ludvigsen i Soko AS, som har utviklet produktet.

Ludvigsen etablerte selskapet i 2005, sammen med sin tidligere studiekamerat Stefan Sandberg Jacobsen fra Bærums Verk.

LES OGSÅ: Påpekte feil veimerking - fikk likevel fartsbot
 

– Hundre prosent lovlig

Varsleren er hundre prosent lovlig å kjøpe, selge og bruke, forsikrer Ludvigsen.

– Det bør tale for seg selv at vi nylig inngikk en avtale med statseide Statoil, som skal føre produktet i et hundretall bensinstasjoner, sier han.

Gründeren vil ikke være med på at varsleren fører til mer råkjøring på veiene.

– Våre erfaringer tilsier ikke at folk kjøper dette utstyret for å kunne råkjøre. Kundegruppen vår er ikke ungdom, men godt voksne, ansvarlige mennesker som ferdes mye på veien, sier han.

– Det uttalte målet med fotoboksene er å få ned hastigheten på veiene. Det bør være likegyldig hvorvidt bilisten senker farten fordi han har sett et skilt eller hørt en lyd, legger han til.
 

Vegdirektoratet: – Bør være unødvendig

Holder du fartsgrensen, trenger du ingen fotoboksvarsler, mener Vegdirektoratet.

– Vi synes ikke fotoboksvarslerne er noe særlig, sier pressevakt Kjell Bjørn Vinje i Vegdirektoratet.

– Hensikten med fotoboksene er ikke å generere kroner og øre, men å hjelpe bilistene til å holde farten nede. Således er ikke disse varslerne i direkte konflikt med det overordnede målet, sier Vinje.

– Du trenger ikke en varsler hvis du holder fartsgrensen. Det er heller ikke som om lokaliseringen av fotoboksene våre er noen hemmelighet. Jeg tror de fleste har bedre ting å bruke pengene sine på, legger han til.
 

Trygg Trafikk: – Helt greit

Direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk har derimot ingenting imot at bilister bruker varslingsutstyret.

– I beste fall kan en varsler føre til at sjåføren blir mer oppmerksom på sin egen hastighet. Erfaringsvis vil de som ønsker å lure systemet, gjøre det til de blir tatt av politiet uansett. De fleste kjører pent og ordentlig, og er opptatt av å ikke være en fare for seg selv eller andre, sier Sandberg.
 

Høysesong for ulykker om sommeren

Kjell Bjørn Vinje i Vegdirektoratet benytter anledningen til å minne om at sommeren er høysesong for dødsulykker på norske veier.

– Cirka en tredjedel av dødsulykkene skjer i løpet av de tre sommermånedene vi er inne i nå. Flertallet av dødsfallene kommer som følge av utforkjøring i for høy fart, sier han.

Les flere nyheter.

 

På forsiden nå

Bli tilhenger av Budstikka på Facebook: