Annonse

Søk

Hvor vil du søke?

+ Innhold A-Å

Russebussjåfører fratatt førerkortet

russ

FRATATT FØRERKORTET: To sjåfører ble fratatt førerkortet etter at de ble stoppet med for mange passasjerer om bord. (ILLUSTRASJONSFOTO: KAROLINE HJORT)
Bestill bildet Kjøp bilde


  • Del på nettet
  • Tips en venn via epost
  • Skriv ut

To russebussjåfører mistet natt til søndag førerkortet etter å ha kjørt med for mange passasjerer om bord.

 Den ene sjåføren ble stoppet på Bekkestua ved 02-tiden. Ifølge politiet hadde russebussen 79 passasjerer om bord, mens russebussen var registrert for 27 passasjerer. Sjåføren ble fratatt førerkortet på stedet.

– Sjåføren selv mente han bare hadde kjørt noen få meter, men vi har ikke fratatt førerkortet hans uten grunn. Det er også for å vise andre sjåfører at vi slår hardt ned på denne formen for kjøring, sier operasjonsleder Tora Jordan ved Asker og Bærum politidistrikt til Budstikka.

Halvtimen senere stopper politiet på nytt en russebuss på E18 ved Blommenholm. Ifølge politiet kjørte sjåføren med 50 passasjerer om bord, mens bussen var registrert for 25 personer.

Støy

I tillegg til førerkortbeslagene måtte politiet flere ganger rykke ut for å roe ned russen i løpet av natten.

Ved 00.30-tiden ble to russebusser bortvist fra Statoil Nadderud etter melding om støy. Timen senere påla politiet en russebuss på Rykkinn om å rydde opp etter seg i Økriveien på Rykkinn.

Ved 02.30-tiden måtte politiet rykke ut til Bekkestua etter at det skal ha oppstått amper stemning mellom russ. En beruset 20 åring, som ikke er russ, ble til slutt satt i arresten etter at han, ifølge politiet, ikke etterkom flere pålegg om å fjerne seg. Halvtimen senere måtte politiet fjerne flere beruset russ som hadde tatt tilhold i veibanen i Sandviksveien ved avkjøringen til Hennie Onstad.

Politiet måtte også ved 03.40-tiden rykke ut til en bensinstasjon på Høvik etter at de ansatte varslet om problemer med russ som laget bråk.
 

Publisert søndag 16. mai 2010 kl. 09:56.
Sist oppdatert søndag 16. mai 2010 kl. 10:07.

.

Annonse

Kommentarer (83)

Forby bussene
Har vansker med å se noe positivt knytttet til bruken av russebusser. Hvorfor ikke bare forby hele greia, før det skjer flere alvorlige ulykker?

Varsle upassende kommentar

Syntes synd på ansatte
Jeg skjønner ikke at noen orker å jobbe på bensinstasjon om natten nå i Mai.Russen plager jo vettet av dem!Disse stasjonenene burde holde stengt etter kl 2400 i Mai for å beskytte sine ansatte,og ikke minst for å unngå å bli ribbet/robbet.Hvor mange varer forsvinner fra en slik stasjon i løpet av russetiden?Jeg hadde aldri gått på jobb under slike forhold,jeg hadde sagt til min sjef at enten holder vi stengt,eller så sykemelder jeg meg.

Varsle upassende kommentar

vi litt forståelse for russen
nå må dere kutte ut all den negative praten om russen. dette handler om en feiring som varer i 3 uker, og synes vell at alle burde tåle litt støy og bråk på kveldene. når alt kommer til alt, så er det politet som påtvinger russen til å kjøre rundt i hele bærum og lage det dere kaller "Faen". Hadde russen hatt et eller to steder å være hele natten, så hadde ikke dette vært noe problem. politiet leker katt og mus med russen, fordi de ikke har noe bedre å gjøre. synes at alle, ink. politiet burde respektere og vise forståelse for det å være3 russ.. det torsalt bare snakk om 3 uker med litt støy. det kaller selv de over 70 å svelge!"

Varsle upassende kommentar

Eksempel på uansvarlighet
Alle personer med førerkort som var ombord i bussene med for mange passasjerer burde ha mistet førerkort. Dette for å motivere dem til å bidra til å hindre slike ulovligheter. Eter loven skulle de vel miste sitt førerkort alle sammen.

Varsle upassende kommentar

Atter en negativ artikkel fra Budstikka
Iår har Budstikka ene og alene fokusert på de negative sidene fra russen. De positive tingene russen gjør vil ikke Budstikka skrive om. Selv når russen informerer om det til Budstikka. Hva feiler Budstikka?

Varsle upassende kommentar

RE atter en negativ artikkel fra budstikka.
Kjære russefar. Hadde du likt at din sønn/datter var på den bussen med for mange i bussen? Tenkt om det hadde skjedd en ulykke og dit barn hadde blitt skadet? Ville ikke du da bli sint og la ditt sinne gå ut over sjåføren, som hadde kjørt med for mange i bussen? Det som også har vært problemet denne russetiden, er at russen presser sjåførene, slik at de kjører med for mange i bussen. Hvis ikke sjåføren godtar dette, så får de ikke noe oppdrag. Her har også russen et stort ansvar, men sjåføren har det siste ordet på hvor mange han vil ha i bussen sin. Jeg syns det er viktig at budstikka skriver om det som skjer, enten det er negativt eller postivt. Viktig når det går på sikkerhet for russ og sjåfører som kjører bussene...

Varsle upassende kommentar

snuten hakke skjønt bæra
i russetia er d vi som ruler. La sjåføra få lappen tilbake me en gang! :O

Varsle upassende kommentar

Russ og rydd!
Jeg synes at Budstikka har skrevet mye positivt om russen, bussene og kåringene. Men russen må selv vise at de kan feste OG ta ansvar. F.eks.ved å rydde opp etter seg når de har festet et sted. Det er enkelt å organisere. Da jeg var russ hadde vi med søppelsekker og ryddet før vi dro. Det tok 10 min. Jeg liker russ og høy musikk, og håper russen får fortsette - men de må minske plagene for andre.

Varsle upassende kommentar

Russ
Har kjørt russebuss mange år selv og dette er ett kjent problem og et evig diskusjonstema med russen. Håper flere beslag kan sette standarden for antall passasjerer fremover. Har ringt på flere sjåførjobber hos russen og det første de spørr om er hvor mange ekstra passasjerer jeg godtar å kjøre med.

Varsle upassende kommentar

Elendig journalistikk
Hvordan kan Budstikka skrive "-Stoppet med opptil 52 passasjerer for mye."?? Typisk jalla- journalistikk bare for å overdrive og skaffe seg litt fler klikk enn han ellers ville fått, og for å vise at russen er umulige å ha med og gjøre. Du og Per Erik Hagen er like elendige beggge to. Piss Budstikka..

Varsle upassende kommentar

Bra jobb
Så bra politiet tar tak i dette og så bra at Budstikka tar dette opp. Det er faktisk en grunn til at det er regler og man er ikke fritatt fra disse i russetiden. Det er godt det settes fokus på den ukulturen som råder blant russ og deres sjåfører. Jeg syntes også politiet bør se på selveangivelsene til disse sjåførene for å se om de har skattet av denne inntekten. Bra jobba!

Varsle upassende kommentar

lenge leve russen
Vi har jo russens humak, hvor russen faktisk samler inn penger til barn i fattige land, slik at de skal få gå på skole. Uten russen hadde Sos-barnebyer vært 5 millioner fattigere ifjor. Dessuten, til dere som klager: Hvorfor bruker dere ikke kreftene deres på å klage på noe litt mer seriøst? Som feks alle foreldrene som drikker seg drita foran barna sine hver jul og nyttår eller alle foreldrene som PRESSER barna sine ENORMT mye for å få bra karaktererpå skolen? DET er det ganske mye av i Bærum!!!!

Varsle upassende kommentar

Russen klarer ikke ta ansvar for egne handlinger
Kommentarene her sier litt om de dårlige holdningene enkelte har. Dette har ingen ting med støy å gjøre, så spar meg for de kommentarene. Hvorfor er det greit å bryte loven bare fordi du har en kjeledress på deg?

Varsle upassende kommentar

På tide
Endelig det var på tide. At ikke politiet har fått gjort jobben sin før nå med tanke på for mange passasjerer er nok mye av grunnen til det vi ser av atferd nå mot slutten, for ikke å snakke om sikkerheten. At politiet ikke tidligere har gått så langt viser om politi som ikke selv tar jobben sin alvorlig nok.

Varsle upassende kommentar

Russesurr
Jeg synes vi alle generelt burde ha en høyere toleranse og ikke minst burde man legge mer tilrette. Hvorfor kan ikke russen tildeles et par plasser hvor de kan være, som Tobonn eller Kadettangen. Her kan man umulig forstyrre noe særlig og man kunne få russestyrene til å håndtere logistikk og rydding. Da unngår vi denne uendelige kjøringen og mange farlige situasjoner. Men når det gjelder selve kjøringen så er det sjåføren som bestemmer!!!

Varsle upassende kommentar

Eksamen
Snart er det eksamen.

Varsle upassende kommentar

Til Merlin:
Hvorfor skal bensinstasjonene stenge bare pga litt rusds ? Enkle forberedelser så løser man det ganske greit. Jeg har selv jobbet natt i mai med masse russ og det er en hektisk tid mens de er der og salget går opp. Et tips er enten en midlertidig dørvakt eller nattluke. En ansatt som ikke gidder å gå på jobb og krever stengt pga noe så lite

Varsle upassende kommentar

Russ er gøy
Russ er gøy,dette er bare engag i året, varer ca. 3 uker, la dem spille musikk og ha det morro,vi gammlingene må tåle litt.

Varsle upassende kommentar

Herreguuuuuuuud
Jeg skjønner ikke hva dere eldre har imot russen. 1 TING er at dere kan si: vi har vært russ og vi gjorde ditten og datten (ENGLEBARN.. ) HUSK at ikke ALLE russ lager litt kvalm for noen. Hvorfor gidde å engasjere seg så utrolig mye i det negative om russen når det faktisk kanskje ikke går så mye utover deg. Snakk om hønseflokk dere er. Som sagt varer russetiden utrolig korte 3 uker og alle som vet at de har slitt seg gjennom 13 års skolegang bør ha mere vett enn å klage over faktisk hvor gøy de har det.

Varsle upassende kommentar

Vitne...
Jeg var faktisk der da sjåføren mistet lappen på flekken. Hvorfor i helvete står politiet og SER på at en buss lemper inn 50 personer, lar bussen kjøre 5 meter, for så å stoppe oss og ta oss i å være for mange??? Jeg vet politiet har lite penger å rutte med og sånn, men såpass dårlig at de må lure til seg penger på den måten? Stakkars bussen får sikkert en kjempebot nå!!

Varsle upassende kommentar

Greit å feire skolegangen, men ta litt hensyn
Syntes det er hyggelig at russen skal få feire sin skolegang, men burde kanskje legge det litt mer til rette. Samarbeid med politiet og lignende. Burde jo ikke være noe problem å finne en plass de kan oppholde seg på. Sånn som det har vært den siste uken kan være ganske plagsomt. Det er helt greit å høre musikken i 23-24 tiden, men å bli vekket flere ganger løpet av natten pga høy musikk og støy fra russen er ikke akkurat en god ønske situasjon før jobb. Og ikke minst all den søppelen de legger igjen etter seg. Veldig leit for de som har jobbet dugnad for å få det fint og pent til 17 mai. Ønsker alle en fin 17 mai:-)

Varsle upassende kommentar

Til info
Legger merke til at det er hovedsakelig menn og kvinner i alderen 40-50, med sine store jobber som klager. Har pratet med flere eldre (65 +) som aksepterer 3 uker med russfeiring på en helt annen måte en resten. Skjerp dere!

Varsle upassende kommentar

Russ og Budstikka
Mange argumenterer her for at folk må slutte å klage på russen. "Det er tross alt 3 ukers feiring for å avslutte skolegang". Helt enig. Det er en tre ukers feiring som skal består av glede, musikk, festing og venner. Men hvor kommer slåsskamper inn i bildet? Brudd på norske lover? Forsøpling? Tagging? Ødelegge annenmanns eiendom? Jepp, russen skal få feste så mye de vil. Jeg bryr meg virkelig ikke om russebussen som står på utsiden av huset der jeg bor. Selvfølgelig skal de få feste. Men når de etterlater 3 søppelposer med tomme ølbokser og dritt på bakken så blir man irritert. Hadde russen "oppført seg som folk" skal jeg love deg at langt flere hadde sett russetiden som noe positivt. Det at politiet "leker katt og mus" med russen er ikke så rart når russen faktisk begår lovbrudd etter lovbrudd etter lovbrudd. Russen: Fest, ha det morro, drikke så mye dere orker. Men oppføre dere som folk, det bør man faktisk kunne forvente av dere.

Varsle upassende kommentar

Endelig
Fantastisk jobb av politiet ang førerkortbeslg, fortsett med dette fra dag en neste år også. Håper dette kan sette en stopper for overlast i bussene.

Varsle upassende kommentar

dumme sjåfør og russ..
hvorfor åpnet ikke bare sjåføren begge dørene å ba alle løpe alt de kunne i alle mulige retninger, da hadde ikke politiet klart å telt hvor mange de var.. og SMACK SMACK han hadde beholdt lappen! han får takke seg selv.. og en ting til, til dere grinebitere som klager over alt søppelet.. ta deres del av kaka og lei inn noen somaliere eller noe som kan rydde, så slår dere tre fluer i en smekk.. sysselsetting, ryddet plass og fornøyd russ.

Varsle upassende kommentar

Bærums Verk
Kjære russ, vi har ikke hørt noe musikk på bærums verk i år. Vør så snill å bråk litt i natt, så det blir ordentlig mai-stemning her! :) vi vil gjerne våkne til ja, vi elsker.

Varsle upassende kommentar

Russegriser
Sviner til over alt.. Er det dette dere kaller fest og moro? Fordømte russesvin..

Varsle upassende kommentar

Feil fokus
Det er russen som har ansvar for bussen. skjønner ikke hvorfor dette skal gå ut over en uskyldig og snill sjåfør som lever på førerkortet sitt. La det gå ut over russen, ikke sjåførene!

Varsle upassende kommentar

Ulykker og dødsfall?! Og til politiet!!!!!!
Skjerp dere! For dere som mener at man skal forby russebusser fordi man skal unngå ulykker, bør tenke seg litt om. For hvor mange tusener dør ikke i en vanlig bilulykke i forhold til russebussulykke? Og til slutt, til politiet. Jeg synes selv at det er bra at dere er i området og rydder opp i bråk. Fordi nå jeg selv var russ syntes jeg slåsskamper og amperhet lagde dårlig stemning. Men ærlig talt, ta fra busssjåføren lappen?!! For det første så er det ikke så lett for en busssjåfør og holde styr på alle de fulle russene, for det andre så er det dere gjør kun for å lage kvalme. Hvorfor skal dere hate russen så mye? Bare fordi noen få lager bråk? og med bråk mener jeg pøbelsaker som slåssing hærverk osv. Ikke høy musikk og sånt. Faktisk så driver politiet med en slags rasistisk opplegg mot russen. Bare pågrund av at noen russ lager bråk så skal politiet og staten plutselig hate alle andre russ?! Er ikke det, det samme problemet vi har når det gjelder rasisme? Bare fordi en utlending stjeler, så skal vi alle se på utlendinger om tyver? Skjønner dere litt hva jeg mener? Det at dere har tatt takanlegget bort var drøyt nok. Det er snakk om 3 små uker i året, og dere syter. Men for all del! Men så skjønner jeg at politiet synes at ryssetiden er noe herk, med tanke på at de har nødt å løfte på ræva si i disse ukene. Stakkars dem! De fleste synes at russtiden er en koselig tid. og da tenker jeg ikke på ungdommene generelt, men også på de voksne. Jeg kjenner flere voksne som savner uteanlegg på bussene når de ruller rundt. Så alle reglene som blir laget i mot russen vil jeg kalle diktatur. Noe som er tragisk for et land som kaller seg demokratisk! Sikkert noen i staten som er enig med meg her. Men dessverre er det ingen som tør å sette foten sin ned å si hva de mener!

Varsle upassende kommentar

Russ 78
Jeg var russ i 78, og det var likedant da. Når du har gått i folkeskole 9 år og gymnasium 3 år, er det vel lov å feste litt? Det skal vel ikke gå over styr, men noen kalde öl och höy musikk kan man vel unne seg? Tidsnok kommer alvoret.

Varsle upassende kommentar

Fulle busser
Greit det er ikke ok og proppe bussene fulle av russ. Men det er jaggu ikke greit å proppe de vanlige rutebussene fulle av barn og voksne heller!!!! På min vei fra byen i stavanger og hjem til randaberg opplever jeg rutebusser som er stappet til randen av voksne og barn! Men ingen bluss om det i media??????

Varsle upassende kommentar

seriøøøst å latterlig!
det her er jo direkte latterlig, er jo det som er halve moroa med å rulle rundt med russebuss, å ha mange folk og ha det fett inne i bussen, nå får staten skjerpe seg her, det er 13 års skolegang som skal feires ut, i knappe 3 uker, la oss nå få lov til det da, hvis dere virkelig ikke har noe bedre å gjøre så kan dere kjøre rundt og lete etter firkløvere

Varsle upassende kommentar

Dette er fantastisk
Selv når dere bryter loven helt åpenlyst mener dere at dere skal bli tatt hensyn til. Russen ruler ikke, la oss ha det helt klart, dere blir tolerert. Det som gjør at dere ikke er blit forbudt er god støtte fra en del deggete foreldre som ikke makter å fortelle dere at nok er nok.

Varsle upassende kommentar

Hurra!
La noen politikere dra på studietur til utlandet og se hvordan de markerer feiring av 13 års skolegang eller sikkert færre år for tilsvarende kompetanse... Det er feil å ta russen, de tar seg bare til rette innenfor de rammene som er. Politiet gjør jobben sin. Foreldre setter ingen grenser, alle vil at barna deres skal være mest populære som i Asker og Bærum betyr høyest flashfaktor. Da er det bare politikerne som kan skape rammer for feiring tenker jeg. Og så kan vi alle fortsette med helgefylla gjennom hele året, uansett om det er julebord, vanlig helg eller 17. mai. Eller så kan vi fortsette med charterturer; det er vel ingen som kan drekke som nordmenn... Kulturnasjonen Norge, stadig i fremvekst!

Varsle upassende kommentar

Gooooo budstikka
Hva skal Budstikka skrive om når russetiden er over? Lurer på hvor mange "spennende" artikler jeg har lest om at russen forsøplet og bråkte i går...

Varsle upassende kommentar

Årets russekull det verste på mange år
Russ 2010 har utmerket seg ved å være det verste russekullet jeg har vært borti på mange år. Avskaff hele greia! Det er faktisk ingen bragd lenger å "slite" seg gjennom 13 års skolegang. Bra at politiet gjør jobben sin - fortsett med det!

Varsle upassende kommentar

bullshit!
La russen ha det litt gøy tre uker da, det er ikke verdens undergang om du hører litt musikk i to minutter i det bussen kjører forbi personlig synes jeg heller alle fuglene lager mer støy. Og når det kommer til å ha for mange i bussene så skjønner jeg at det er ulovelig, MEN hvor mange flere mennesker er det ikke i en vanelig rutebuss i rush tiden? de fylles opp til man ikke klarer og bevege seg en gang. Så synes russen skal få fortsette feiringen sin den siste dagen i dag og la neste års russ også få en fin feiring av at 13 års skole er over!

Varsle upassende kommentar

patetisk
13års skole er ikke over, det er det som gjør festen så patetisk.

Varsle upassende kommentar

10 års erfaring med russebusskjøring
Bli rimelig opprørt av alle dere som ikke skjønner hva dette dreier seg om.Har erfaring med dette fra flere års russebusskjøring,Dette året ble jeg "vraka" 3 uker før årets begivenhet.Det var en som hadde tilbudt seg å kjøre for ca 50 prosent av det jeg skulle ha.Personen er sjåfør på dagtid,og russebusssjåfør natterstid.Helt tragisk at folk gambler med ungers sikkerhet,og andres.Jeg har hvert år tatt ut ferie i perioden,slik at jeg er utvilt og klar for oppgaven.Ellers har jeg før vi starter årets begivenhet,en sammtale med alle i den aktuelle buss om hvordan ting skal fungere,hva som er tillatt og ikke.Gjerne foreldre til stedet også,og jeg tar som regel noen foreldrers mob nr,hvis det skulle vere nødvendig å kontakte dem.Det at det er flere i bussene ved "rulling" i oslo\omr,er ikke noe sikkerhetsproblem i og for seg.Bussene er som regel registrert med ståplasser\sitteplasser.Jeg har observert at mange russebusser har fått fjernet ståplassene i vognkortet.Om dette er gjort bevisst av biltilsynet,eller om det er et resultat av ombuggning,kan jo variere,men på meg virker det bevisst gjort uansett.Når man "Ruller" innen oslo omr,er ståplasser lite faremomennt,noe annet er det ved "langturer".Da er det en selvfølge at det kun er sitteplasser som er "fasit".Lurer på om dette med førerkort beslag også gjelder vanlige rutebusser\eller "buss for tog",som nå er i vinden?

Varsle upassende kommentar

Russefeiringen er en tragedie!!!!!!!!
Nå må snart myndighetene si stopp for denne stupide type feiring, tidligere gikk folk for å se russetoget, masse artig å se, morsomme innslag fra russen, nå er det kun dritfulle 18 åringer uten noe fom for humor og slogans som i gamle dager...... Si stopp til russebusser og la russefeiringen vente til de har fått vist via examen at de har fått litt inteligens inn i de bortskjemte hodene sine..... bussens verdi i kroner betyr mere enn karakterer og prestasjoner i skolen... hilsen sint betrakter av stupid behavoir.....Rune

Varsle upassende kommentar

SIKKERHET\Hva er det?
Forøvrig er det sikkreste buss,med voksen oppegående sjåfør.Hadde dere sett alle som kjører russebil,så hadde folk blitt skremmt.De kjører mye større bil,en det de er vant med ,lite med vinduer,mas og jag,støy og allt av forrstyrrende elementer.Ene kveld\natt kjører en,neste en annen,Slik pågår det hele perioden.Drikker\fester ene natta,kjører\fester den neste.Busser er absolutt å foretrekke,da med utgangspunkt at sjåføren er oppegående,og sitt ansvar bevisst

Varsle upassende kommentar

Nazi politi!
Det er da ikke noe farligere å kjøre 50 stk i en russebuss enn i en rutebuss. Går fint ann å stå i en russebuss som i en rutebuss. Dessuten kjører russbussene mye roligere enn mange av tullingene som kjører rutebuss/turbuss. Det de heller ikke trekker frem her er at en av bussene som ble stoppet er en leddbuss på 18 meter, som faktisk ikke er overfylt med 70-80 personer. Førerkortbeslag er latterlig. Politiet må vise mer skjønn. Vet om busser som har blitt stoppet med mer en 100 passasjerer, som slipper unna, med å kaste av passasjerer til de er innenfor grensen. Synes synd på russen. Politiet og Vegvesenet prøver alt de kan å TA russen, på alle mulige måter. Avskilter dem pga bagateller, og av og til uten rettslig grunnlag, Det å kunn godkjenne en 18 meter lang buss for 27 passasjerer er latterlig. Man har uansett minimum 15 godkjente ståplasser i bussene. Hvilken rett har Satans Vegvesen og Politiet til å nekte dem det? jævla rotter

Varsle upassende kommentar

DORKS
Gamle tapere som aldri fikk vært russ, hvorfor gidder dere bruke tiden deres på å prøve å ødelegge for andre som faktisk har et liv?????

Varsle upassende kommentar

Bare trøbbel med dem
Avskaff heila skiten russen kan drekke vann og saft,og gjøre noe fornuftig!!!Helt sinnsyk tradisjon dette her!!

Varsle upassende kommentar

Bare i Asker og Bærum
Stort sett det samme som går igjen av meninger her - "bare tre uker med feiring" osv osv - vel jeg har tilhold i Buskerud og her er det faktisk ikke noe problem.Russen her er ikke et ordensproblem som det er i Asker og Bærum - men igjen helt klart enkelte busser som utmerker seg på en negativ måte - og dette er holdninger som de har tatt med seg hjemmefra. Hva slags positive ting om russen skal budstikka skrive om?? Gjør de frivillig arbeid feks??? Når jeg var russ greide vi faktisk å feste døgnet rundt uten at det gikk utover nattesøvnen til nabolaget eller knuste bussskur og søpla greide vi faktisk å kaste i søplekasser... tro meg jeg vet faktisk at politiet i Asker og Bærum kunne tenkt seg å gjøre helt andre ting enn å gjete russ som ikke greier å oppføre seg - Til slutt jeg lurer på om russeforeldrene er så grenseløse naive i Asker og Bærum eller at det bare har dårlige holdninger - hva mener dere?? Til alle de russ som greier å oppføre seg - Lykke til videre :-)

Varsle upassende kommentar

DORKS "Du skjønner ikke bæret"
Mer iq kunnet med fordel vært greit før du kasta ut denne usakligheten!!" "Gamle tapere som liker og leve lenge og få muligheten til og bli gammal" Hvis du ikke skjønner alvoret i dette er det faktisk synd på deg,men det er aldrig for sent ! ;=)

Varsle upassende kommentar

"til Nazi politi!"
No HOPE!! ;=(

Varsle upassende kommentar

ENDELIG
Vel til dere som klager over at dem stapper rutebusser fulle av folk.. Nå har det seg slik at en russebuss går under kategori 3 buss som er turbuss/turvogn og INGEN turbusser har ståplasser. Så dette er ikke noe som biltilsynet tar seg til rette og fjerner ståplasser. Sånn er regelverket. RUTEBUSSER er ofte godkjente med ståplasser grunnet at de transporterer folk korte strekkninger av gangen. og til "Oppegående sjåffis" som sier du har kjørt russebuss i 10 år og ikke ser problemet med ståplasser. Fikk du med deg hva som skjedde i sandvika for ca en uke siden? jenta som STOD og danset og datt ut gjennom døra? Om man skal følge loven til punkt og prikke, så skal alle som er i en russebuss SITTE i sete mens den kjører. har selv kjørt russebuss i flere år og dette er noe som veldig mange av oss ikke er så strenge på. Og til "vitne - som var på bekkestua" det er ikke ulovlig å stappe bussen så full at man ikke får inn flere så lenge bussen står i ro, men med en gang bussen beveger seg er lovbruddet gjort og man kan straffeforfølges. Er man sjåfør så vet man at hovedansvaret går på deg som person, og er man seriøs så overholder man de reglene som er satt. Har venta på at sjåfører skulle miste lappen og bli anmeldt for dette lenge.. Og desverre var det ikke en vakker dag i dag, men har venta LENGE på denne dagen.

Varsle upassende kommentar

Byte 2010
Jeg gir deg bussen:: http://www.facebook.com/group.php?gid=117850542223

Varsle upassende kommentar

Byte 2010
Jeg gir deg bussen:: http://www.facebook.com/group.php?gid=117850542223

Varsle upassende kommentar

Lenge leve russen!
Vi syter og klager over russen. Jada, noen få ødelegger for flertallet....og noen av de som ødelegger er ikke engang russ. Søppel er det etter russen, men ikke noe særlig mer enn etter deg og meg. Hva gjorde du, 40-åringen som kastet papir ut av bilvinduet ditt på Bekkestua i dag ved 14-tiden. Klagde på russen i natt? Bor rett ved Haslum skole og hørte ikke mye bråk i natt. 5-minutter med musikk inne i en buss er IKKE bråk!! Men, naboens 50-års dag hørte jeg litt til...... Kjære russ, bråk MASSE den siste natten slik at jeg hører dere! Gleder meg til "Ja, vi elsker" !!! Akkurat som Thea fra Bærums Verk :o)

Varsle upassende kommentar

oppgitt
jeg har en liten utfordring til de av russsen som mener de bør få feste og ha det morro i flere uker, og som sier de ikke har noe sted å være; hvorfor ikke invitere russen hjem i egen hage? Jeg antar mange av russen i Bærum har STOR boltreplass utenfor huset sitt!! Der kan dere samles - spille musikk - feste - gjøre som dere vil - SELV snakke med naboen som klager (så slipper politiet!!!)osv, osv, osv....... Dere klager på at dere ikke har noe sted å være: Herregud... mor og far slipper dere karantert inn i hagen (de sover vèl uansett, og merker ikke bråket). Nei, slutt å klag folkens. Slutt å skyld på ALLE andre fordi folk ikke liker å bli forstyrret av høy musikk i ukesvis. Jojojo... jeg har vært russ selv...

Varsle upassende kommentar

Til
Ang denne uheldige hendelse om jente som datt ut av bakdør.Dette er IKKE mulig om allt er i orden teknisk,og om ingen løser ut nødutgang hendel.Busser som brukes til "Russebusser" er i utgangspunktet kun i bruk i nærområdet sitt,kun innenfor radius på få km,det er "rulling" som gjelder.Hvis du kjører vet du dette meget godt selv.Frem og tilbake,stopp i timer,så pån igjen.Tryvann,Sognsvann,Maridalen,Huk,mm.Sentrum,tissepauser,hente ditt og datt,Totalt uorganisert.At det skulle være noen ståplasser er ikke av vesentlig betydning.Detsom er viktig er at sjåfør er konsekvennt,har regler,sier hva som blir konsekvens om ting avtalt ikke gjennomføres.Eks.Søppler russen,buss står til allt er rydda.Dritings russ blir kjørt hjem,evt ordner taxi.Har "bussansvarlige"som man bruker.Og har sånn ca antall på personer inne i bussen.Når "langturene kjøres,er det KUN ANTALL I VOGNKORTET,antall sitteplasser som gjelder.Brytes regler\buss parkeres.Dette virker.Tro meg

Varsle upassende kommentar

naiv?
Hvis man tror at russen sitter i setene under "rulling" i oslo omr\lokal omr sitt.Da er man faktisk så naiv,at jeg ikke orker argumentasjon.

Varsle upassende kommentar

prinsippsak?
i prinsippet burde vel vanlige kollektivbussjåfører også miste lappen, i og med at de kjører med stappfulle busser, spesielt i rushtiden? som skrevet tidligere får ikke russebusser ha ståplasser, er dette pga at polititet og vegvesenet vil være vanskelige, eller pga ombygging? jeg heller mest mot det første.... MVH!!!!

Varsle upassende kommentar

Leikeruss OK?
Det JEG ikke skjønner, er at russetiden tydeligvis er utvidet til å også inkludere yngre årsklasser som er med ut og "ruller". Tidligere var såkalt "leikeruss" fy-fy, nå er det visst helt OK. Ikke rart bussene blir overfylte. Utrolig at foreldre godtar hva som helst - de virker livredde for å være kjipe og sette grenser for sine unge. Synd at politiet må påta seg det som burde være foreldrenes ansvar, men veldig bra at det faktisk er noen som griper inn.

Varsle upassende kommentar

Politiet
Det er noe som heter forbygge. Hvis politiet står å ser på 50 stk går inn i en buss for så å stoppe de etter 5 meter er etter min mening IKKE å forebygge. Tror både biltilsynet og politiet kunne veilede,infomere og forebygge på en annen måte noen ganger. Virker noen ganger at de er ute etter å gjøre det surt for noen.

Varsle upassende kommentar

så mange tapere
så mange tapere jeg ser har skrevet her som ikke har vært russ i sin ungdom, dere bør heller ikke åpne munnen deres.

Varsle upassende kommentar

rydd opp etter dere, ellers ha det moro
la russen få ha det moro og fest i de ukene det er snakk om i året. Men pell opp søppla etter dere, ikke artig for andre som kommer ut av gårdsplassen sin til ett kråkereir. La russen få feste og ha det moro. Men må sies årets russ startet nok enn del før 1 mai enn det som er vanlig og har vært det værste russekullet på mange år.

Varsle upassende kommentar

Til russen
Hvis dere ikke er keen på å miste stå plassene deres, drit i å fjern hantlene som man skal "bruke" for å holde seg i. Ok ser kanskje ikke like fett ut innvendig, men går sikkert ann å gjøre noe stilig ut av det også :) Lenge leve russen <3

Varsle upassende kommentar

Til win
Jeg tror heldigvis at mange har opplevd så mye interessant etter russetiden at det ikke har noen betydning når man blir voksen. Tror neppe det har med at man er misunnelig på de som ruller. Lurer på om betegnelsen heller kan brukes om de som synes at russetiden var livets høydepunkt. De har ikke opplevd mye :-)

Varsle upassende kommentar

Til Anine Herreguuuuuuuuuuud
Hvorfor gidde å engasjere seg så utrolig mye i det negative, spørr Anine. Hvorfor tåler Anine så inderlig den urett som ikke rammer henne selv?

Varsle upassende kommentar

WHINE
Slutt å syte! Det er sjåføren det er synd på!! vær stille om at du må høre litt på musikk for det er ikke plagsomt! INTOLLERANGE idioter

Varsle upassende kommentar

Bærumsfenomen?
Har tidligere bodd i Rogaland, Agder, Finnmark og Troms. Har aldri hatt problemer med å sove pga russen før jeg flytta til Bærum. Greit nok å ha det moro og en fest i ny og ne. Men 4 sammenhengende uker med russebusser som dundrer om natta på skolegården her borte er for mye av det gode. Enten bør Bærums politikere tilby russen et sted å være langt fra mennesker som går på jobb og holder samfunnet i gang, eller så bør denne festformen forbys. Det er ganske tydelig at norsk lov ikke følges verken når de kjører eller står i ro. Å trekke fram at rutebusser har ståplasser er i denne sammenheng skivebom - hva var tillatt passasjertall i de bussene det gjaldt? Win: ikke definer andre som tapere før du har lært deg å skrive hele, sammenhengende setninger på norsk. Du bør øve deg litt før du skal søke jobb.

Varsle upassende kommentar

Hvorfor...
...ikke bare forholde seg til lover og regler? Det er faktisk ikke vanskligere enn det. Latterlig å lese innleggene til de som klager over at ting burde ha vært sånn og ikke sånn... Blir politikere da vel! Gjør noe med det. I mellomtiden, la politiet håndheve de lover og regler de er satt til. Og til russen; dere har alle (eller skulle) vært tilstede på et foredrag i regi av politiet hvor dere blir gjort kjent med alt som er vesentlig i forhold til oppførsel i russetiden... Mange som har skulket den timen i år tror jeg..

Varsle upassende kommentar

til RÆSS
Det er fremdeles ikke lov med ståplasser i russebusser selvom de har håndtak til å holde seg fast i.

Varsle upassende kommentar

Neste års russ i 2011
Vi er en del russebussjåfører som ønsker at russ 2011, politiet,biltilsynet, sjåfører, foreldre og kommunen skal møtes til et felles info møte om hva som er tillatt og ikke tillatt i en russebuss. Hva som er ok støy, hvordan man skal klare å rydde opp etter seg og at man kan finne noen steder som russen kan møttes med bussene sine og spille uten å forstyrre folk. Håper vi klarer å få til dette....

Varsle upassende kommentar

Hånheving av loven?
M skriver "(...) la politiet håndheve de lover og regler de er satt til. (...)". Vårt samfunn har ikke politiressurser til å holde kontroll med alle mennesker. Hvert menneske som kan bør passe på seg selv. Derfor må vi hjelpe politiet med å skape bedre holdninger hos russen.

Varsle upassende kommentar

Rutebuss og tog
Dette er ikke skivebom. Har stått både i buss og tog på vei inn til Oslo hvor det ikke er noe og holde seg i. Vet ikke om dette er noe mer sikkert en en russebuss ! Her virker det som om at det bare er å trykke inn mennesker bare man får igjen døren. Men det må vel skje en ulykke her først også.

Varsle upassende kommentar

eeh kleint
tror ikke det er noen som tenker på at de feirer at de er ferdig med 13 års skolegang

Varsle upassende kommentar

til kleinesen
ja, den kommentaren eide du med, kleinesen... næt. du er vel på Landeplagen

Varsle upassende kommentar

Pøbler
Jeg har gått 9 år på skolen. Hadde jeg gått 3 år til, hadde jeg ikke sett det som slit. Dårlig unnskyldning bare for å bli pøbel. Typisk Bærums-soss. Eller skal vi si..Blærums-soss. Dessuten vil jeg ikke akkurat si at dere sliter på skolen for tida. Nei, forby all russefeiring. Det er bare fyll og faenskap likevel. Jeg må bare le når jeg ser russens egne forsvar her på denne siden. Latterlig. :-D Skulle ikke tro dere hadde skolegang, når man ser på alle disse teite

Varsle upassende kommentar

Pøbler
kommentarene dere skriver.

Varsle upassende kommentar

Sikkerheten først er viktigste regel!
Grunnen til at man fratar en person Førerkortet er sikkerheten og ansvaret for kjøring av den type busser, siden 80-tallet har det skjedd mange tragiske og stygge ulykker med Russebiler i hele landet! Det er sjåføren som har det hele ansvaret for både bil og passasjerer, og da er det en plikt av Politiet å påse at reglene blir fulgt slik at ikke ulykker skal skje pga lovbrudd! Har selv værdt Russesjåfør på 80-tallet og jeg tok ansvar og sikkerhet som en selvfølge! Men til tider så er det også yrkessjåfører som også bryter lover med busser, men det skal stå et tydelig sklit fremst i bussen som forteller hvor mange sittepasser og hvor mange ståplasser som er tillatt. Her i Drammen der jeg bor er bussjåførene ganske flinke til å passe på totalt antall passasjerer de har ombord! Kansje også Russen selv skal respektere sikkerheten i fremtiden og tenke litt over dette mere! Lykke til med resten av feiringen og eksamen :-)

Varsle upassende kommentar

RESPEKT
RESPEKT - det er hva som gjelder!. Respekt for lover og regler. Respekt for sine omgivelser. Respekt for ro og orden. Til russen det måtte gjelde: er dette så forb... vanskelig å forstå? Jeg bare spør...Vis hensyn og respekt - da vil både russen og deres omgivelser kunne få en hyggelig russetid.

Varsle upassende kommentar

Russen...
...er en gjeng med amatører, sossenisser og hengerumper!

Varsle upassende kommentar

Forbud?
Hei alle sammen. Det er ikke bra med uaktsom kjøring og regelbrudd. Det som er verdt å vite er at disse russebussene er tidligere rutebusser, som før var registrert for 70-100 passasjerer. Som russebuss blir bussen registrert som turbuss, uten ståplasser. Bussene kjører om natta, og mindre risiko for ulykker. Hvis man skal forby bruken av russebuss, vil vanene igjen dukke opp, og uerfarne, fulle russesjåfører er langt verre enn en buss med 50. Slapp av, russen har kommet for å bli.

Varsle upassende kommentar

Forbud?
Hei alle sammen. Det er ikke bra med uaktsom kjøring og regelbrudd. Det som er verdt å vite er at disse russebussene er tidligere rutebusser, som før var registrert for 70-100 passasjerer. Som russebuss blir bussen registrert som turbuss, uten ståplasser. Bussene kjører om natta, og mindre risiko for ulykker. Hvis man skal forby bruken av russebuss, vil vanene igjen dukke opp, og uerfarne, fulle russesjåfører er langt verre enn en buss med 50. Slapp av, russen har kommet for å bli.

Varsle upassende kommentar

Bærums kjekkeste ungdommer
Slike gutter (og jenter) det vil gamle Bærum ha. Som far, så sønn, og dermed ikke rart at det må bli litt fest, gøy, fulle busser, fulle russ, robbing av bensinstasjoner og annet som er typisk for den mest alminnelige bæring. Bærum er i en særklasse der. La oss holde stilen!

Varsle upassende kommentar

Flaks
Natt til 17. ble en bærumsbuss "angrepet" av 2-3 oslobusser i Oslo. "Alle" vet hvem oslobussene er, de har vært i bråk hele russetiden. Flaks og meget rask respons fra politiet gjorde at det ikke fikk fatale følger. Bærumsgutta var i undertall 1 - 3, når politiet kom. Resultatet ble noen sting på BSH, og takk og lov for det. Hvorfor skriver jeg dette her? Bra med mye politi i russetiden! Alkohol og mye testosteron er en dårlig blanding! Og nå er det heldigvis over!

Varsle upassende kommentar

Du sitter vel bare hjemme på sofaen du....
Dere som mener at dette bare er "tradisjon" her i Asker og Bærum. Har du tatt deg en tur til Bergen i mai måned kanskje? Like drøye der som her, like store busser, like mange russ, like mye herværk.

Varsle upassende kommentar

Gi russen et sted å forholde seg til igjennom russetiden!
Gi russen ett sted å forholde seg til. Ikke fjern alle russetreffene til neste år. Ungdommer liker uansett ikke å bli satt på plass, så her snakker vi om "flere" russ som kommer til å protestere, og ikke minst flere klager fra nabolaget. I år har det faktisk vært ganske stille i forhold til årene før. Bare fordi noen "få" russ gjør noe gærent, så bør ikke alle lide for det? Tenk dere om før dere klager/fjerner alt!

Varsle upassende kommentar

Politiet
Før russetiden i år så kom det en politibetjent på skolen min for å snakke om det å være russ. Han sa at de voksne i Asker og Bærum er de verste på å klage på russen, og politiet lagrer tlf.numrene til de som ringer inn oftest. Har en følelse av at noen av dere har tlf.numrene lagret hos politiet..

Varsle upassende kommentar



» Les reglene i sin helhet og hvordan vi håndterer overvåkningen.


Budstikkablogger

Busstilbudet ? en god nettdebatt

av Dag Otters blogg

Her er et eksempel på slike nettdebatter vi ønsker på Budstikka.no...

SOS ? algebra!

av Viganders blogg

Denne uken ble tidsklemmen strammet til igjen. Jobb, skole, hverdagslogistikk...

Podcast! Eller: Slik ble jeg en lykkelig pendler

av Hvaal Street Journal

Det kan være ganske kjedelig å sitte på E-18. Men det hender...

Nettverk og hemmafruer

av På plussiden

Hadde farmor vært “hemmafru” om nettstudier hadde...

September
Uke Ma Ti On To Fr
35     1 2 3 4 5
36 6 7 8 9 10 11 12
37 13 14 15 16 17 18 19
38 20 21 22 23 24 25 26
39 27 28 29 30      
40              

+ Flere arrangementer

Søk i skattelistene
for 2008
Fredag
Lettskyet
14°
Lørdag
Lettskyet
13°
Søndag
Lettskyet
14°

+ mer vær

Gå til værside »

Fredag
Lettskyet
14°
Lørdag
Klarvær
13°
Søndag
Lettskyet
14°

+ mer vær

Gå til værside »

Snarveier

Prisguide - snarvei Prisguide

Sjekk hvor varen er billigst.

Trafikk - snarvei Trafikk

Sjekk trafikken på veiene akkurat nå.

Skiføret - snarvei Skiføret

Forhold, temperatur og smøretips i marka.

Quiz - snarvei Quiz

Ta en quiz! Test dine kunnskaper

Båter i sjøen

Slik skal du kjøre

Opptak fra møtet i Sandvika 25 august del 2

Se flere videoer

Annonse