NEDPRIORITERT: – De fleste reisende blir tatt hensyn til langs Spikkestadbanen, mener NSBs kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby. (FOTO: NSB)

NSB mener busstilbudet er godt nok

NSB prioriterer buss for tog-pendlere fra Skøyen og Lillestrøm fremfor Spikkestad og Heggedal. Det er for mange busser i Bjørvika, argumenterer NSB.

Jobb lokalt (32)

– Som tidligere svart i Budstikka har NSB laget et buss-tilbud som hensyntar flest mulige av de reisende. Men vi er klar over at vi ikke imøtekommer alle ønsker på Spikkestadbanen. Vi har laget et buss-opplegg som gjør det mulig å reise i en krevende periode så lenge Jernbaneverket oppgraderer, sier NSBs kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby.

Leder i Pendlerforeningen for Spikkestadbanen, Gro Martnes slakter NSBs buss for tog-tilbud fra Spikkestad til Asker. Toget sluttet å kjøre 25. mai. Åpningen av Heggedal stasjon er utsatt fra 12. august til 27. august.

– Vi er lokalkjent og vet hvor skoen trykker hen, men det er visst lettere for dem å se på et kart enn å høre på oss. Hvis man skal være på jobb i Oslo klokken ni, må man ta bussen klokken syv fra Heggedal og rundt kvart på, ti på fra Spikkestad og Røyken, sier Gro Martnes i sin kritikk.

Facebook-knapp kommer her

– For mange busser i Bjørvika

Mellom Moss og Spikkestad kjører NSB tog fra Moss til Asker, og deretter buss fra Asker til Spikkestad. De reisende til og fra Hallenskog må ta minibuss til og fra Heggedal. Motsatt vei, fra Spikkestad til Moss, må de reisende ta buss fra Spikkestad til Asker, og deretter tog fra Asker til Moss.

LES OGSÅ: Pendlersjef slakter buss for tog-tilbudet

Martnes fortalte Budstikka at pendlerforeningen har foreslått for NSB at toget fra Moss til Spikkestad som gikk 21 minutter over hel ikke burde legges ned, og at da det ble gjort argumenterte pendlerforeningen for en direktebuss mellom Spikkestad og Oslo, med stopp ved Asker stasjon.

– Det pågår så mye arbeid i Bjørvika-området at det er fullt opp med busser. Det er mye bussaktivitet allerede som følge av busspendler mellom Skøyen og Oslo og mellom Lillestrøm og Oslo. Men jeg skjønner Martnes og de andre berørte kundene at det er slitsomt å bytte mange ganger, forklarer Lundeby.

– Samtidig må man av og til prioritere og i dette tilfellet ble Spikkestad-kundene nedprioritert for å kunne håndtere de bussmengdene som er i Oslo allerede, sier Lundeby.

LES OGSÅ: Kjøper bil og tar båt om togtilbudet blir dårligere

– Oppstår misforståelser

Pendlerforeningen har bedt NSB om at bussene fra Spikkestad og Røyken skulle gå fem minutter før for at de reisende kunne rekke et hurtigtog som går syv over hel fra Asker, noe som ville ha gitt betydelig kortere reisetid.

Men de reisende misforstår rutetidene, ifølge Lundeby.

– Ved å kommunisere at bussene går før toget vil det alltid være noen som ikke får med seg at bussen går tidlig. Da oppstår det støy og frustrasjon på grunn av det.

– Kan NSB ikke da signalisere tydeligere at bussen går før?

– Vi har prøvd å formidle det tidligere, men det oppstår misforståelser, svarer Lundeby på generelt grunnlag.

Les flere nyheter her

 

Kommentarer på Budstikka.no

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på Budstikka.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

På forsiden nå

Bli tilhenger av Budstikka på Facebook: