Guitar Heaven på Bekkestua svindlet av betalingsautomat

Eier av gitarbutikken på Bekkestua, Øystein Helgesen har tapt en halv million på betalingsterminalen fra Touchpay. Selskapet er anmeldt for å stikke av med kundenes penger.

Jobb lokalt (27)

– Jeg vet ikke om jeg skal være mest forbannet på dem som har stjålet pengene eller på dem som har latt det skje, sier Øystein Helgesen, eier av Guitar Heaven på Bekkestua, til Dagens Næringsliv (DN).

Da Helgesen overtok gitarbutikken i mars, trengte han en midlertidig betalingsterminal for bankkort mens han fikk en avtale på plass for å kjøpe en egen. Valget falt på selskapet Touchpay AS som på sine nettsider beskriver seg som Norges største autoriserte forhandler av betalingsterminaler fra Nets, tidligere Bankenes betalingssentral (BBS), ifølge DN.

Facebook-knapp kommer her

430.000 kroner forsvunnet

– Vi trodde først det dreide seg om en misforståelse. Men snart ble det klart at dette er snakk om svindel og bedrag, sier Helgesen til DN.

For pengene som ble betalt inn gjennom betalingsterminalen dukket aldri opp på konto. 430.000 kroner er forsvunnet fra Touchpays maskiner, skriver DN.

Helgesen har engasjert advokat. Guitar Heaven er et av minst 15 selskaper som har gått til anmeldelse av Touchpay de seneste ukene. Det skal være snakk om flere titalls tusen til mange hundretusen kroner for hvert selskap, ifølge DN.

Pengene skal ifølge anmeldelsen ha kommet inn på driftskonti registrert på Touchpay i Sparebank 1 direkte fra betalingsterminalene, og deretter blitt overført til konti i flere andre banker.

«Meget uheldig»

Nets betegner saken som «meget uheldig». Nets har solgt terminaler til Touchpay, som leier terminalene videre ut til butikkene. Nets har derfor ikke direkte kontakt med butikkene, opplyser kommunikasjonsansvarlig Ulrik Marshall i Nets til DN. Han opplyser at Touchpays terminaler nå er stengt av etter at Nets var blitt gjort oppmerksom på saken. Nets har også politianmeldt forholdet.

Sparebank 1 mener heller ikke å ha ansvar for at de berørte selskapene ikke har fått utbetalt pengene sine. Saken er et forhold mellom Touchpay og Touchpays kunder, opplyser informasjonssjef Mayka Brevik i Sparebank 1 til DN.

Les flere nyheter her

 

Kommentarer på Budstikka.no

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på Budstikka.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

På forsiden nå

Bli tilhenger av Budstikka på Facebook: