BEDRE: – Er punktligheten 90 prosent? Jeg synes det har vært så ymse, men det er jo fint om det stemmer, sier Inga Seifert fra Undelstad. Hun benytter regelmessig tog fra Asker stasjon til jobb i Oslo. FOTO: TORE GURIBY

Kjøp bilde

Flere tog enn før er i rute

På tre og et halvt år har punktligheten på Drammensbanen økt fra 80 til 90 prosent.

Jobb lokalt (18)

Og ved Asker stasjon ligger punktligheten på 93 prosent etter første halvår i 2012. Dette fremgår av Jernbaneverkets punktlighetsstatistikk.

Jernbaneverkets mål for punktlighet på Drammensbanen er 90 prosent. Og det er der de ligger etter årets seks første måneder. Mars har vært den beste måneden med 93 prosents punktlighet, mens den dårligste var mai med 85 prosent.

Facebook-knapp kommer her

– Er punktligheten 90 prosent? Jeg synes det har vært så ymse, men det er jo fint om det stemmer, sier Inga Seifert fra Undelstad.

Hun benytter regelmessig tog fra Asker stasjon til jobb i Oslo.

At det er blitt bedre å ta toget er Seifert enig i. Men det mener hun først og fremst skyldes kortere reisetid som følge av tunnelene på det nye dobbeltsporet mellom Asker og Skøyen.

– Men det hadde vært fint med noen flere vogner. Det blir ofte trangt om plassen, påpeker hun.

LES OGSÅ: Narvesen får trykket etter at NSB stengte billettsalg

Gradvis forbedret

I løpet av de fire siste årene har punktligheten på Drammensbanen gradvis forbedret seg. Fra 80 prosent i 2009, til 81 prosent i 2010 og til 87 prosent i 2011.

Prosjekt Stor-Oslo er navnet på fornyelsen av jernbanen i Oslo-området. I 2012 vil det foregå omfattende fornyelsesarbeider mellom Skøyen og Bryn, inkludert i Oslotunnelen og på Oslo S.

Jernbaneverket definerer Oslo-området som strekningene fra Oslo S og ut til Ski, Asker, Lillestrøm og Grefsen.

Innenfor dette området er det en svært tett togtrafikk og feil og forsinkelser her får store konsekvenser for mange mennesker, for næringslivet og for togtrafikken utover i landet.

NETTMØTE: NSB svarte om nedlagt billettsalg

Investert 8 milliarder

Bare i Vestkorridoren er det investert åtte milliarder kroner for å forbedre infrastrukturen. Gamle spor er oppgradert, nye er bygget. På hele strekningen fra Asker til Lysaker er det nå to dobbeltspor. I tillegg har NSB investert fire milliarder kroner i 50 ny togsett fra Sveits.

NSB forbereder å sette i verk en ny grunnrutemodell, som skal bedre togtilbudet I hele østlandsområdet. Noen av forbedringene vil komme allerede i desember 2012. Resten kommer i desember 2014.

 

Kommentarer på Budstikka.no

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på Budstikka.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

Bli tilhenger av Budstikka på Facebook: