MILJØVENNLIG: For at drosjeeiere og privatpersoner skal kunne velge miljøvennlige kjøretøy, må myndighetene bidra til nok hurtigladestasjoner og biogass-stasjoner. FOTO KARL BRAANAAS

Kjøp bilde

La publikum selv velge

Elbiler er dagligdags i Asker og Bærum. Ingen steder er tettheten av disse bilene større enn nettopp i vårt distrikt.

Dette er Budstikkas lederartikkel tirsdag 17. juli 2012:

For drosjenæringen har andre deler av landet kommet lenger, blant annet i Trondheim. Der pågår det et storstilt prosjekt for bruk av elbiler også i taxinæringen.

Nå skal også drosjer drevet av elektrisitet bli en større del av trafikkbildet i Asker og Bærum. En forutsetning er at de planlagte hurtigladestasjonene er på plass på Asker stasjon, Lysaker stasjon, samt i Sandvika. Det er fylket som frister med to nye løyver, dersom de benyttes til elbiler.

Facebook-knapp kommer her

For å sikre elbilens posisjon blant alle diesel- og bensindrevne biler, ønsker Bærum kommune at taxiholdeplassen i Sandvika forlenges med én oppstillingsplass, og at den første plassen alltid forbeholdes elbiler. Dette tiltaket har skapt harme i Asker og Bærum Taxi, mens konkurrenten O-taxi jubler.

Politiske tiltak, som dette initiativet fra fylkeskommunen, forstår vi godt. Men om det hjelper å plassere elbilene først i drosjekøene, er vi mer usikre på.

LES OGSÅ: El-taxi får stå først i køen

Det utvikles nå biler med ulike typer drivstoff som forurenser i forskjellig grad. Som Budstikka tidligere har skrevet, er det ikke lenge siden en biogass-stasjon ble innviet på Billingstad. Biler drevet av dette drivstoffet forurenser heller ikke. Disse bør vel, hvis vi tenker som politikerne, ha forrang i taxikøen i Sandvika? Vi vet nå at på kalde vinterdager blir diesel forsøkt stengt ute fra Oslo. Er det da en tanke å plassere disse bakerst i køen?

Svaret for både biogassbruk og elbruk, er tilgjengelige drivstoffstasjoner. Det viktigste myndighetene kan gjøre, er å tilrettelegge for utbredelse av hurtigladestasjoner og biogass-stasjoner. Da vil flere drosjeeiere og privatpersoner velge drivstoff som ikke forurenser. Forrang i køen virker som et kortsiktig tiltak og lite interessant dersom målet er å øke elbilparken. For en egen elbilfil er vel ikke tanken?

Les flere meninger her

Vi er i ferd med å bli sterkt miljøbevisste. Derfor tror vi miljøvennlige biler vil bli stadig oftere å se på våre veier. Også drosjer. Og da bør det bli slik at publikum kan velge mellom de bilene som er tilgjengelige. Ikke som i dag, at den første i rekken må benyttes.

Diskusjonen om plassering i køen vil bli uinteressant – og drosjeeiere vil selv se at alternativt drivstoff er attraktivt – og innrette seg kommersielt deretter.

Dette er Budstikkas lederartikkel tirsdag 17. juli 2012.

 

Kommentarer på Budstikka.no

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på Budstikka.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

På forsiden nå

Bli tilhenger av Budstikka på Facebook: