Slik skal sykkel-krangelen stoppes

Norges Cykleforbund er lei av konflikter med ­bilister i forbindelse med trening.

Bjørn Sætre. FOTO: CECILIE FOSS

Bjørn Sætre. FOTO: CECILIE FOSS

DEL

Nå har de utarbeidet ti regler som skal dempe antallet ulykker (se fakta­boks).

– For å bedre forståelsen og holdningen til samarbeidet i trafikken har vi i NCF laget ti sykkelvettregler for syklister som trener på offentlig vei. Hvis alle syklister følger disse reglene, blir det garantert triveligere og mer sikkert å sykle, sier fungerende generalsekretær i Sykkelforbundet, Bjørn Sætre.

Asker-mannen påpeker at med våren kommer syklistene tilbake på veiene og utallige konflikter og nestenulykker. Samt dessverre også ulykker mellom bil og syklister.

LES OGSÅ: Syklister gjemmer seg bort for å trene

– Uansett hvem som har feil, så går det alltid ut over syklisten. Temperaturen er høy i flere blogger, og hatmeldinger går frem og tilbake.

Ifølge Sætre kommer det tydelig frem i en del blogger at de fleste bilister ikke kjenner til syklistenes rettigheter, at og de faktisk har rett – og plikt – til å bruke kjørebanen da de er definert som kjørende.

Ofte uvettig kjøring

Sætre legger ikke skjul på at både bilister og syklister må ta ansvar for situasjonen.

– Bilistene kjenner heller ikke til hvor farlig det er å passere for nærme en syklist ved forbikjøring. Vi ser også at mange syklister ikke tar tilstrekkelig hensyn til både hverandre og andre trafikanter. Vi i NCF har fått forespørsler fra «nye» syklister, media og klubber om hva vi har av retningslinjer og regler. Reglene er veitrafikkloven, normene er våre ti sykkelvettregler. Vi påstår at det er mange uvitende uvettige bilister, men vi ser ofte uvettig kjøring av syklister også, sier fungerende generalsekretær i Norges Cykleforbund, Bjørn Sætre.

– Ta hensyn

– Vi prøver å mane begge grupper til å ta hensyn og bestrebe seg på samspill. Det må aksepteres at både bilister og syklister har rett til å bruke veibanen, sier kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Kristin Øyen og fortsetter:

– Her er delt ansvar. Det handler både om at syklister tar hensyn når de sykler i store felt og at de deler seg opp slik at det er mulig for bilister å kjøre forbi. Men også at biler holder avstand slik at det ikke oppstår farlige situasjoner. Man må innse at det ikke alltid går å trene på gang og sykkelvei. Det lar seg gjøre å dele det arealet som er, bare man innser at begge har rett til å bruke det, påpeker Øyen.

LES OGSÅ: Flere reportasjer om trening på Lyst

Artikkeltags