LATE OG HARDE DAGER: : Mens mødrene trener, koser Lilje og Aline seg på gymmattene. I 50 minutter kan mødrene få trene samtidig som de har barna under oppsikt. (FOTO: MORTEN ØVERBYE)

I form etter fødsel

Det er ikke alltid så lett å komme i gang med trening igjen etter fødselen. For Anne-Kristine Mølmen-Nertun (34) fra Asker ble en personlig trener løsningen.

EGENVEKT: : Du trenger ikke vektskiver når du har baby. Mamma Anne-Kristine får trent magemusklene med hjelp fra datteren Lilje. (FOTO: MORTEN ØVERBYE)

LEKESLOSS?: : Det er aldri kjedelig på et treningssenter. Aline har alt hun trenger innenfor rekkevidde. (FOTO: MORTEN ØVERBYE)

– Kom igjen, damer. Trekk armene helt bak. Helt bak!

Personlig trener Rune Solheim (36) på Mykjemeir i Asker presser de nybakte mødrene til å gi det lille ekstra. Noen meter unna ligger barna Lilje (6 md.) og Aline (7 md.).

Babyene har vært med mødrene sine på trening én dag i uka den siste måneden. Blant rangler, bamser, smokker og boksehansker kan de høre hvordan mødrene slites helt ut.

– Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har gjort dette tidligere!

Facebook-knapp kommer her

Personlig trener

Trebarnsmor Anne Kristine Mølmen-Nertun (34) sitter svett og fornøyd på gulvet. 4 1/2 måned etter at datteren Lilje ble født, var hun klar for å begynne å trene igjen.

LES OGSÅ: Slik holder du treningen oppe i ferien

– Det var litt tyngre denne gang, men det var nok fordi jeg kom så sent i gang. Dessuten trente jeg mer i de andre svangerskapene enn i det siste, så jeg var i dårligere form i utgangspunktet. Men det begynner å hjelpe nå, smiler Mølmen-Nertun.

Hun har trent mye tidligere, både før, under og etter de andre svangerskapene.
– Jeg har alltid vært medlem på treningssentre, der jeg først og fremst har trent på saltimer. Jeg har også løpt litt, men denne gangen kjente jeg at jeg savnet styrketrening. Da valgte jeg å få en personlig trener som kan hjelpe meg til å komme i gang.

LES OGSÅ: Satser hardt på den store styrkeprøven.

Duo-timer

Sammen med venninnen benytter hun seg av såkalte duo-timer. Den personlige treneren veileder og pusher damene i en 50 minutters økt der begge får kjenne at både muskler og puls får jobbe intenst. I tillegg til en skikkelig økt, får de også gjort noe sammen som ikke innebærer kaffe latte og solskinnsboller.

– Vi fødte omtrent samtidig, og nå er det veldig hyggelig å kunne trene sammen. Dessuten får barna underholdning av hverandre, det er sosialt både for oss og barna. Dette er dagens store gjøremål, vi rekker ikke mer enn dette i dag, ler trebarnsmoren.

Hun gir duo-timen den største delen av æren for at hun er tilbake i treningsmodus igjen.
– Det er vanskelig å komme i gang med treningen alene. Tidligere har jeg vært medlem på treningssentre, da var Liljes storebrødre med og var hos barnepasserne der mens jeg trente. Det fungerer det også, men her har jeg full kontroll på henne hele tiden.

Hun er jo bare fem måneder, så det er fint at jeg hele tiden kan se at hun har det bra, sier Mølmen-Nertun.

LES OGSÅ: Flere reportasjer om trening på Lyst.

Forsiktig med magen

Det er ikke første gang personlig trener Rune Solheim har åpnet dørene for trillevognene. Han synes det er viktig å kunne legge til rette slik at de nybakte også får trent.

– Det er som regel de som har trent en del tidligere som kommer raskt i gang med treningen etter fødselen, sier den personlige treneren.

Helsemyndighetene anbefaler nybakte mødre å vente i seks uker før de begynner å trene igjen etter fødselen. For Rune Solheim på Mykjemeir er det viktig at mødrene selv kjenner etter hvordan treningen påvirker kroppen deres.

– I begynnelsen er vi litt forsiktige med magen, det kan ta litt tid før damene får kontakt med magemusklene sine igjen. Vi må også tenke litt på bekkenbunnen, men dette kjenner de som regel best selv, sier han.

Hard trening

Solheim er ikke redd for at barnevogner, ammende mødre og krevende barn skal hindre andre kunder i å finne seg til rette.

– Det kan selvfølgelig være utfordrende med barnevogner og babyer på gulvet i den mest hektiske tiden på dagen, men dette har aldri vært noe problem. Kundene våre med babyer er som regel fleksible og kan trene midt på dagen når det ikke er så mange andre her, sier han.

For Anne Kristine og venninnen er det et bevisst valg å velge seg en personlig trener for å komme skikkelig i gang.

– Jeg får trent hardere, det er mye mer intenst med en personlig trener enn om jeg skulle forsøkt dette på egen hånd. Vi får også hjemmelekse som må gjennomføres før neste treningsøkt med Rune. I løpet av uka må jeg trene to intervalløkter, en lang og en kort. I tillegg må jeg gjennomføre en langkjøring. Den tar jeg som regel med vogna, sier hun.

En personlig trener koster, men for mødrene er det en investering.
– Vi trener riktig, gjør øvelsene korrekt, får veiledning og svar på alle spørsmål. Da er det verdt det, sier Mølmen-Nertun.

Les flere Lyst-saker her

 

Kommentarer på Budstikka.no

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på Budstikka.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

På forsiden nå

Bli tilhenger av Budstikka på Facebook: