CATSLIDE: Trym Haagensen drar frem mattene et par dager i uka. – Det er ikke mange treningsformer som gir så god effekt av bare ti minutter, sier han.

Kjøp bilde

Catslide - hardt og effektivt

Sterk og sprek på stuegulvet? Det er fullt mulig.

For å bli stram må du skli ut.


– Så lenge du har et glatt gulv kan du få trent hele kroppen på en skikkelig måte, sier Yngvar Andersen.Den personlige treneren og eieren av treningskjeden Mykjemeir utviklet for noen år siden konseptet Catslide.

 

Det eneste man trenger for å utføre styrketreningen er fire matter. Og det glatte gulvet.

Utfordrende for alle

– Alle vil finne denne treningen utfordrende, enten de er nybegynnere eller toppidrettsutøvere. Belastningen bestemmer du selv, alt ettersom hvor store eller dype bevegelser du gjør på gulvet.

Over 50 treningssentre landet over tilbyr nå egne saltimer med treningsformen. I tillegg har Mykjemeir solgt i underkant av 40.000 matter til hjemmebruk, skoler og idrettslag. Men det må selvfølgelig jobbes.

Her er åtte Catslide-øvelser du kan gjøre på stuegulvet


– Når det kommer til styrketrening gjelder det å ta skikkelig i, det er langt viktigere enn lange økter. Om du trener ti minutter fem dager i uka eller en halltime to ganger i uka er likeverdig så lenge du gjør det ordentlig. Den korte tiden gjør at dette passer for alle, til og med småbarnsfamilier kan få lagt inn trening på denne måten, sier Andersen.

Trener med matter

Trym Haagensen (47) fra Gjettum har trent Catslide i over fem år. Et par dager i uka drar han frem de fire mattene og sklir ut i muskulære formasjoner.

Sønnene på 12 og 15 slenger seg gjerne med på øvelsene på stuegulvet.


– Enten tar jeg en økt etter en ski- eller joggetur, eller istedenfor en annen treningsøkt.
Treningsformen er hard, men det er fullt mulig å tilpasse den hvilket nivå som helst. Man kan begynne å gjøre øvelsene på knærne, og deretter gå gradene med større bevegelser og få knærne opp fra gulvet, sier Haagensen.

Effektiv trening


For Gjettum-mannen er catslide en ideell treningsform fordi det er effektivt og krever lite forberedelser.


Alle snakker om kjernemuskulaturen for tiden, og da er dette noe av beste vi kan gjøre. Catslide er for alle.


Inspirasjonen bak mattene er hentet fra Toppidrettssenteret. I årevis har landets sprekeste brukt gamle gulvtepper, kuttet opp i små biter og lagt de opp ned på parketten. Gamle raggsokker har også fungert godt.

Har du tips til gode treningsreportasjer? Send epost til lyst@budstikka.no.


– I utgangspunktet var det for å trene mage og rygg. Vi har videreutviklet det til å kunne trene hele kroppen, sier Yngvar Andersen.

13 slyngeøvelser som gjør deg sterkere

Han mener det er fullt mulig å være råsterk hele livet kun ved hjelp av gulvet hjemme og noen matter.

Maks ti minutter

– I teorien er det nok, men det er alltid gunstig å gjøre treningen variert og allsidig. Men for mange som ikke trener, vil effekten være enorm. Det er ikke alltid så gøy i starten, men jeg sier alltid at det vil det bli etter hvert. I begynnelsen må man kanskje se på det som en jobb. At det ikke er så gøy i starten må i alle fall ikke hindre oss i å trene.


Trym Haagensen bruker maks ti minutter på en serie øvelser hjemme på gulvet.

– Jeg synes det holder. Og da føler jeg faktisk at jeg virkelig har trent. Du kjenner muskulaturen har jobbet og du blir litt støl. Det er ikke så mange treningsformer som gir så god effekt av bare ti minutter, sier Haagensen.

Anbefaler pasientene Catslide

Til daglig er han kiropraktor med egen klinikk i Drammen. Haagensen anbefaler gjerne treningsformen til sine pasienter. Og alle andre.

Les flere treningssaker på Lyst

– Det er veldig mange som alltid står og lyver om hvor liten tid de har til trening. Men da drar jeg frem disse mattene. Fem minutter fire ganger i uka, det har alle tid til, ler Haagensen.
 

 

På forsiden nå

Bli tilhenger av Budstikka på Facebook: