iPad i Bærumsskolen - himmel eller helvete?

Av

Det råder i dag en slags hallelujastemning i Bærumsskolen knyttet til den digitale revolusjon og bruk av iPad.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

IPAD I SKOLEN: – Har skolen lov til å gjennomføre et slikt prosjekt som ingen vet hva vil resultere i? spør innsenderen. Han skriver at han selv er «far til to håpefulle gutter på 10 og 12 år som har godt pedagogisk utbytte av iPad-bruk, fordi jeg er kompetent og sertifisert til å la dem jobbe med riktige digitale verktøy».

IPAD I SKOLEN: – Har skolen lov til å gjennomføre et slikt prosjekt som ingen vet hva vil resultere i? spør innsenderen. Han skriver at han selv er «far til to håpefulle gutter på 10 og 12 år som har godt pedagogisk utbytte av iPad-bruk, fordi jeg er kompetent og sertifisert til å la dem jobbe med riktige digitale verktøy». (Foto: )

DEL

Barn i alle aldre får nærmest kastet iPad etter seg. Uten at dette er forankret i forskning som sier at dette øker læring.Hvordan kan man da forsvare så utstrakt bruk av pc og iPad i skolen? Og går det på bekostning av lesing, skriving, regning og annet?

Les også:

Forskning viser at man lærer bedre dersom man noterer for hånd. Det er noe med den fysiske aktiviteten i forming av ord som gjør at man husker bedre.

Min sønn går nå i 7. klasse på Løkeberg. Neste skoleår begynner han på Gjettum ungdomsskole som etter mitt syn uheldigvis er plukket ut som pilotskole, eller iPad-skole. Men hvordan kan kommunen forsvare denne satsingen? Man spiller hasard med barna og deres verdifulle gullalder for læring.

Hvordan kan man sette i gang et slikt prosjekt uten at det er forankret i forskning? Og kan jeg som far nekte min sønn å delta i pilotforsøket? Jeg vil ikke at han skal ha nesen enda mer nede i iPaden. Det har han nok på hjemmebane.

Og hvordan skal en stakkars lærer kontrollere at elevene ikke spiller eller ser på upassende nettsider? Hvordan kan jeg sjekke at han bruker iPad på en pedagogisk forsvarlig måte? Har skolen lov til å gjennomføre et slikt prosjekt som ingen vet hva vil resultere i?

Man tenker bare på å gi barna en pc, iPad eller annen mobil enhet. Så kan man slå i bordet med at kommunen er i front i den digitale utviklingen. Men man kan ikke bare dele ut en iPad og si vær så god å lære.

iPad kan være et fantastisk læremiddel dersom man har pedagogisk, digital kompetanse. Dersom personalet har høy kompetanse innen digital didaktikk og pedagogikk, kan iPad være et utmerket verktøy.

I min jobb bruker vi iPad som et supplement til ordinære læringsstrategier som forskning viser gir god læring. Kun på en slik måte kan iPad brukes på en positiv, læringsfremmende måte. Det kan også benyttes til pauseaktiviteter mellom læringsaktiviteter.

Og hvordan er den digitale pedagogiske kompetansen i skolen? Ganske varierende. Jeg har selv besøkt en av iPad-skolene, observert bruken av iPad og intervjuet elever og lærere. Og for all del! Det var mange fantastisk gode historier og læring med iPad som verktøy. Det var dyktige, kreative elever og lærere som villig viste bruk av iPad.

Men jeg følte det kokte ned til at de brukte iPad som notat og tegneblokk. De brukte også et videoverktøy og hadde noen bøker digitalt. Noe som også er veldig omdiskutert. Mange lærer bedre med trykte læreverk. Ferdig snakka. Men det er selvfølgelig nyttig og bra for unge rygger å ha alt på ett brett.

Men som far, mann og med digitalkompetanse høyt over gjennomsnittet vet jeg også hva iPaden helst brukes til. Man er en swipe, et tastetrykk unna Pokémon go, Internett, Messenger, Facebook, porno, Clash Royal og andre uimotståelige fristelser. Og i mine intervjuer med ungdommene innrømmet de at de veldig mye lettere lot seg distrahere og friste av slikt nå. Og læreren har ikke mulighet til å oppdage det.

Men man kan faktisk gjøre noe med dette. Man kan sperre iPadene for Internett. Ta kontroll over hva som er installert av apper og nekte installasjon av andre apper enn pedagogiske apper.

Så vidt jeg vet er det ingen restriksjoner på elevenes iPader. En positiv ting for læreren er at det har blitt mye stillere i norske klasserom. Elevene sitter på Facebook eller snap. Læreren tror de jobber med fag.

Hvem tjener på dette? De ressurssterke, disiplinerte, flinke elevene. Som har ressurssterke foreldre, og som hadde gjort det sterkt uansett. Eleven med fulle bokhyller hjemme. De som taper er de faglig svake, de urolige, de ressurssvake og de med ressurssvake foreldre.

Jeg har bred erfaring innen it og pedagogikk. Jeg har hovedfag i it, har jobbet åtte år i it-bransjen og ti år som lektor, pedagog og it-ansvarlig. iPad og digital kompetanse har kommet for å bli og kan være et fantastisk verktøy dersom det administreres av faglig kompetente pedagoger med høy it-kompetanse.

Da kan det være himmelsk. Og hjelpe både faglig sterke og svake elever. Men det er krevende, og bør ikke gjennomføres av amatører uten riktig spisset kompetanse.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Resultatet av det er det ingen som kjenner til. Vil du at det skal eksperimenteres med ditt barns faglige og sosiale kompetanse?

Artikkeltags