Budstikka på egne bein – med bare lokale eiere

Budstikka startet året som deleid konsernavis. Ved utgangen av 2016 står mediehuset på selvstendige bein, med Odd Reidar Øie fra Snarøya som største aksjonær.

PÅ EGNE BEN: Budstikka kjøpte tilbake 31,5 prosent av aksjene fra Amedia, og er nå uavhengig konsernet. Fra venstre:  sjefredaktør Kjersti Sortland, Budstikkas største aksjonær Odd Reidar Øie og administrerende direktør Terje Tandberg.

PÅ EGNE BEN: Budstikka kjøpte tilbake 31,5 prosent av aksjene fra Amedia, og er nå uavhengig konsernet. Fra venstre: sjefredaktør Kjersti Sortland, Budstikkas største aksjonær Odd Reidar Øie og administrerende direktør Terje Tandberg. (Foto: )

DEL

LES OGSÅ: Investor Sveaas ville ha mer i Budstikka

I løpet av året har det vært store endringer i Asker og Bærums Budstikke AS. Gratisavisene Asker- og Bærumsavisen er lagt ned. Nylig skjedde det samme med Ekstrahjelp. Avisen har nedbemannet betydelig de siste årene, men har likevel økt med flere digitale lesere.

På den positive siden har Tjenestetorget økt sin omsetning med 50 prosent, eiendommen Billingstadsletta 17 er utviklet for nye leietakere og konsernet har kjøpt 30 prosent av Anbudstorget.

Lokale aksjonærer

I løpet av året kjøpte Budstikka tilbake 31,5 prosent av aksjene fra Amedia, og videresolgte til aksjonærene.

Administrerende direktør Terje Tandberg merker positiv effekt for mediebedriften:

– Det gjør at vi kan ta enda raskere avgjørelser og fokusere på vår lokale forretningsdrift, samtidig som vi fortsatt har et godt samarbeid med Amedia innen blant annet teknologi, trykk og andre tjenester, sier Tandberg.

Leserne vil ikke merke noen forskjell på eierendringene.

BYSTE: Jørgen Kanitz grunnla Budstikka i 1898.

BYSTE: Jørgen Kanitz grunnla Budstikka i 1898.

– Redaksjonen opptrer uavhengig av eiere. Leserne vil ikke merke eierskiftet på innholdet. For oss er det viktig å levere kvalitativt god og tidsriktig lokaljournalistikk på satsingsområder som skole og oppvekst, samferdsel, lokal politikk, sport og kultur. Dette må skje i alle kanaler, sier ansvarlig redaktør Kjersti Sortland.

LES MER: Snarøya-investor Øie er sulten på Amedia-aviser

Etter at Amedia solgte seg ut, har Odd R. Øie på Snarøya kjøpt seg opp til å bli mediehusets største aksjonær.

Avisens pensjonerte eiendoms- og distribusjonssjef kjøpte aksjer for 6,3 mill. kroner, og vil etter amortisering eie 10 prosent. Selv fremhever Øie mange lokale eiere:

– Det er ikke mange aviser som har 2.200 lokale eiere. Det betyr at mange har et forhold til Budstikka. De ønsker en lokalavis, sier Øie, som bor på Snarøya og startet som bud i Budstikka 15 år gammel.

Han begynte å investere i Budstikka-aksjer etter å ha solgt forskalingsbord som var til overs da han bygde hus på Hosle.

Øie sitter nå i kommunestyret for Høyre i Bærum, et parti han ble introdusert for da det tidligere var krav om medlemskap for Budstikka-aksjonærer.

Budstikka i 2016

Budstikka kjøpte tilbake 31,5 prosent av aksjene fra Amedia, og videresolgte 40%. Overtegningen var ca. 50%.

I september ble Odd Reidar Øie største aksjonær, etter å ha kjøpt aksjer for 6,3 millioner kroner i videresalgsprosessen.

Datterselskapet Tjenestetorget økte omsetningen med 50 % i 2016.

Kjøpte 30 prosent av Anbudstorget i juni.

Asker- og Bærumsavisen ble lagt ned i september.

Ved årsskiftet nedlegges Ekstrahjelp, en landsdekkende jobbportal for ungdom.

Nedbemannet betydelig, fra 109 årsverk i 2012 til 62 ved utgangen av året.

Billingstadsletta 17 utvikles for større andel utleie.

Bilder på mobilen

– Det er mye lettere å produsere nå. Jeg har tatt bilder med mobiltelefonen min som har havnet på forsiden, sier han og ser for seg nettavisen som portal for lokale foreninger. Men at mediene kan fortsette å masseprodusere gratis journalistikk på nett, er han skeptisk til.

LES OGSÅ: Budstikka-reportasje skal debatteres

Nytt digitalbyrå

Tandberg nevner eksempler på at bedriften snur seg kjapt, med det nyetablerte digitale reklamebyrået B17, som opererer i hele landet.

– Vi kjøper også data fra en tredje part, som VG, Dagbladet og Google, og lager skreddersydd reklame, som vi for eksempel gjør for Drømmekjøkkenet i Trøndelag. Vi har lyktes bra og reklameinntektene i byrået øker, sier han.

LES FLERE KULTURNYHETER HER

Artikkeltags