- Ingen lager en bedre familiebil enn denne

Hvis alle bygde biler som BMWs 3-serie hadde vi sluppet diskusjoner om gode ¿og mindre gode kjøreopplevelser.

NYINNPAKKET: Ingen dramatiske endringer på BMWs 3-serie stasjonsvogn. 3-serien er verdens mest kjøpte premiumbil. Foto: Øivind Skar

NYINNPAKKET: Ingen dramatiske endringer på BMWs 3-serie stasjonsvogn. 3-serien er verdens mest kjøpte premiumbil. Foto: Øivind Skar

DEL

Dommen etter halvannen dag bak rattet i BMWs nye 3-serie stasjonsvogn, samt sedanen i hybridversjon, er klar: Ingen lager en familiebil som er bedre å kjøre enn BMWs 3-serie.

Derfor gjøres heller ikke de store endringene når stasjonsvognen snart ankommer i nyinnpakket versjon. Den er blitt en tanke større utvendig, den kjører litt bedre, har litt mer innvendig plass, er litt sikrere, laster litt mer bagasje og drikker litt mindre drivstoff.

Men det klassisk enkle, elegante og ganske så tyske designet beholdes. Nøkternheten i kombinasjon med høy bruksfunksjonalitet, samt muligheten for omfattende skreddersøm, kjennetegner de tyske premiumbilene – og i særdeleshet BMW.

Der ligger også oppskriften på salgssuksessen.

Velger ofte stasjonsvogn

Nordmenns hang til å velge stasjonsvogner fremfor sedanmodeller gjelder nesten alle bilmerker i denne klassen, unntatt BMWs 3-serie og Mercedes C-klasse.

Halvparten av BMW-kjøperne skal fortsatt ha sedan, og BMWs egne folk innrømmer at stasjonsvognen først og fremst er tatt frem for å tilfredsstille nordeuropeiske kjøpere. I resten av verden er det et likhetstegn mellom premium bil og sedan.

LES OGSÅ: Denne lille tassen vekker oppsikt

De gode kjøreegenskapene i nye BMW 3-serie oppleves fra et førermiljø knapt noen gjør bedre. Du sitter nærmest perfekt med all nødvendig informasjon midt i synsfeltet. Fart og veiinformasjon speiles i tillegg på frontruteglasset hvis du bestiller head-up display.

Fortsatt bakhjulsdrift

Bare et fåtall bilprodusenter holder seg fortsatt til bakhjulstrekk, eller standarddrift som BMW litt arrogant velger å kalle det. Bakhjulsdriften forsyner seg av plassen både inne i bilen og i bagasjerommet, men gir gjerne en mer leken og sportslig kjøreopplevelse enn forhjulsdrift på grunn av nær 50/50 vektfordeling mellom akslene.

På norsk vintervei derimot tror vi mange vil sverge til forhjuls- eller firehjulsdrift, fordi dette gjerne bedrer fremkommeligheten.

LES OGSÅ: Ny og tøff Volvo V40

Fra 360.000 kroner

BMW tilbyr naturlig nok stasjonsvognen med mange motorvarianter, både bensin- og dieselslurpere, med effekter fra 116 til 306 hk. Nils-Henrik Holmen i BMW Norge sier at utgavene med de minste motorene naturlig nok selger best. Prisen starter på rundt 360.000 kroner, og de fleste kjøperne investerer heller i ekstrautstyr fremfor sterkere motor.

– 50 prosent av våre kunder velger modeller med firehjulsdrift. Dessuten ligger Norge på topp i Europa i å kjøpe ekstrautstyr. En typisk 3-seriekjøper plusser utstyr for 70–100.000 kroner på bilen før den ruller ut på veien, sier Holmen.

Les flere nyheter om bil og motor her

Artikkeltags