FORANDRING: Jan Erik Jacobsen forteller at årets IKEA-katalog har fokus på hvordan man kjapt og rimelig kan skape forandring og gjøre hjemmet mer personlig ved hjelp av tekstiler. Eller var det bilen han mente? FOTO: TRINE JØDAL

Kjøp bilde

Kollegene pakket inn Ikea-sjefens bil i stoff

Slik markerer Ikea Slependen slippet av produktkatalogen som er større en Bibelen.

MÅTTE GÅ: Varehussjef Jacobsen måtte ta bena fatt for å komme seg til arbeid, etter at bilen hans ble tekstilert. FOTO: TRINE JØDAL

Kjøp bilde

KREATIVT: Motestudentene Martine Tessand Iversen (t.v.) fra Høvik og Jeanette Hafnor skal stimulere publikum til kreativitet. FOTO: TRINE JØDAL

Kjøp bilde

I disse dager sendes Ikea-katalogen for 2013 ut til alle husholdninger som ikke har reservert seg fra uadressert post. Katalogen, som er trykket i 212 millioner eksemplarer på verdensbasis, er ifølge møbelgiganten selv verdens mest distribuerte trykksak før Bibelen.

Facebook-knapp kommer her

Katalogslippet har følgelig ikke gått upåaktet hen i varehuset på Slependen: For anledningen har varehussjefens bil blitt trukket i farvesprakende stoff, og satt på utstilling i et temporært verksted i tekstilavdelingen.

Forandring og gjenbruk i vinden

– Her vil vi stimulere publikum til kreativitet og vise hvordan man med enkle midler kan skape unike uttrykk i hjemmet, sier Jan Erik Jacobsen, varehussjef på Ikea Slependen.

Jacobsen sier at stuntet kan ses i sammenheng med en undersøkelse Respons Analyse har gjennomført på oppdrag fra Ikea, hvor de har spurt østlendinger om deres forhold til forandring i hjemmet.

Av de spurte i Oslo og Akershus svarte over halvparten at de har møbler eller annet i hjemmet som de gjerne skulle ha forandret. Samtidig oppgir 73 prosent at de liker å gjenbruke gamle ting på nye måter.

– Bare fantasien som setter grenser

– Som et svar på befolkningens behov for billig, hyppig og lite ressurskrevende forandring i hjemmet, har vi lansert Tekstileriet, forteller Jacobsen og utdyper:

– Frem til fredag kan kunder komme med et produkt som de ønsker å gi nytt liv gjennom tekstilisering. Det er kun fantasien som setter grenser, sier han.

Etter at Jacobsens bil ble satt på utstilling i Tekstileriet, skal flere kunder ha spurt om ikke innrederne kan tekstilere deres biler også.

– Vi har imidlertid satt en grense ved det vi kaller småvarer, som lamper, puter og lignende, sier han.

 

Kommentarer på Budstikka.no

Her kan du fritt komme med synspunkter og informasjon. Vi krever fullt navn. Da blir det mer interessant for andre å lese det du skriver. Trakassering, trusler, hatske meldinger eller reklame aksepteres ikke på Budstikka.no. Falske profiler utestenges. Vær saklig og vis respekt når du kommenterer.

Bli tilhenger av Budstikka på Facebook: