FORANDRING: Jan Erik Jacobsen forteller at årets IKEA-katalog har fokus på hvordan man kjapt og rimelig kan skape forandring og gjøre hjemmet mer personlig ved hjelp av tekstiler. Eller var det bilen han mente? FOTO: TRINE JØDAL

Kjøp bilde

Kollegene pakket inn Ikea-sjefens bil i stoff

Slik markerer Ikea Slependen slippet av produktkatalogen som er større en Bibelen.

MÅTTE GÅ: Varehussjef Jacobsen måtte ta bena fatt for å komme seg til arbeid, etter at bilen hans ble tekstilert. FOTO: TRINE JØDAL

Kjøp bilde

KREATIVT: Motestudentene Martine Tessand Iversen (t.v.) fra Høvik og Jeanette Hafnor skal stimulere publikum til kreativitet. FOTO: TRINE JØDAL

Kjøp bilde

I disse dager sendes Ikea-katalogen for 2013 ut til alle husholdninger som ikke har reservert seg fra uadressert post. Katalogen, som er trykket i 212 millioner eksemplarer på verdensbasis, er ifølge møbelgiganten selv verdens mest distribuerte trykksak før Bibelen.

Facebook-knapp kommer her

Katalogslippet har følgelig ikke gått upåaktet hen i varehuset på Slependen: For anledningen har varehussjefens bil blitt trukket i farvesprakende stoff, og satt på utstilling i et temporært verksted i tekstilavdelingen.

Forandring og gjenbruk i vinden

– Her vil vi stimulere publikum til kreativitet og vise hvordan man med enkle midler kan skape unike uttrykk i hjemmet, sier Jan Erik Jacobsen, varehussjef på Ikea Slependen.

Jacobsen sier at stuntet kan ses i sammenheng med en undersøkelse Respons Analyse har gjennomført på oppdrag fra Ikea, hvor de har spurt østlendinger om deres forhold til forandring i hjemmet.

Av de spurte i Oslo og Akershus svarte over halvparten at de har møbler eller annet i hjemmet som de gjerne skulle ha forandret. Samtidig oppgir 73 prosent at de liker å gjenbruke gamle ting på nye måter.

– Bare fantasien som setter grenser

– Som et svar på befolkningens behov for billig, hyppig og lite ressurskrevende forandring i hjemmet, har vi lansert Tekstileriet, forteller Jacobsen og utdyper:

– Frem til fredag kan kunder komme med et produkt som de ønsker å gi nytt liv gjennom tekstilisering. Det er kun fantasien som setter grenser, sier han.

Etter at Jacobsens bil ble satt på utstilling i Tekstileriet, skal flere kunder ha spurt om ikke innrederne kan tekstilere deres biler også.

– Vi har imidlertid satt en grense ved det vi kaller småvarer, som lamper, puter og lignende, sier han.

 

På forsiden nå

Bli tilhenger av Budstikka på Facebook: