Her bader «Frøken Norge» i olje

Ifølge Abelia-direktør Paul Chaffey har kunnskapsnæringen og håpefulle Frøken Norge-deltagere minst én ting til felles.

FORNØYD DIREKTØR: – Vi har ingenting i mot Frøken Norge-konkurranser, sier Abelia-direktør Paul Chaffey fra Snarøya. Han understreker at foreningen ikke ønsker å tråkke noen på tærne med den utradisjonelle videoen. FOTO: EVA GROVEN

Kjøp bilde

Abelia

Abelia er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter.

Visjon: Drivkraft for kunnskapssamfunnet

Foreningen representerer 1100 medlemsbedrifter og 36.000 ansatte, innen blant annet IT, telekom, undervisning, forskning, konsulenttjenester, kreative virksomheter og interesseorganisasjoner.

Abelia ble etablert 19. juni 2001, og har vært ledet av Snarøya-mannen Paul Chaffey siden starten.

Begge er avhengige av å gjøre seg attraktive.

– At norske bedrifter er attraktive også utenfor landets grenser, er avgjørende for Norges evne til vekst og verdiskaping. I vår verden er det imidlertid ikke utseende, men kunnskap og kompetanse det dreier seg om, sier Chaffey.

– Må være attraktive for å lykkes

Og det er nettopp attraktivitet, kompetanse og endringsvilje som står på agendaen når Abelias årskonferanse arrangeres på Quality Hotel Expo på Fornebu i juni. Konferansen har fått det bemerkelsesverdige navnet "Frøken Norge".

– Den vil i hovedsak dreie seg om hva norske bedrifter må gjøre for å lykkes i en verden der kunnskap, kreativitet og innovasjon betyr mye mer enn før, sier Chaffey.

Bader i olje

Abelia har hyret inn det Oslo-baserte selskapet Citomedia til å lage en promovideo for konferansen. I hovedrollen finner vi en bikinikledt Frøken Norge-deltager, innsmurt i olje.

Videoen henspiller på en tekst i invitasjonen, hvor det heter at "Frøken Norge bader i olje fordi det skal være så bra for huden".

– Jeg synes det er blitt en snill og morsom video. Vi ønsker ikke å tråkke noen på tærne, understreker Chaffey.

Flere lokale fjes 

Under konferansen skal Snarøya-mannen lede en samtale med personer som har ulike synspunkter på innovasjon, omstilling og konkurranse.

Blant deltagerne finner vi Sebastiano Lombardo fra Rykkinn, leder av innovasjonsprogrammet i Sandvika-bedriften Norconsult, samt Sveinung Skule fra Eiksmarka, som leder Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).

– Vi skal blant annet snakke om hva som vil kreves av virksomheter som ønsker å lykkes når ting går fortere og konkurransen blir hardere, forteller Chaffey.

 

På forsiden nå

Bli tilhenger av Budstikka på Facebook: