PÅ TOPP: Morten Bjerke fra Hvalstad, sjef i Mestergruppen kan notere seg for 2.000 nye Mesterhus og Systemhus i fjor. FOTO: PRIVAT

Han er landets boligkonge

Ingen bygger flere boliger her i landet enn byggmesterne til Morten Bjerke.

Mestergruppen igangsatte 2.000 nye boliger i fjor. Det gjør byggekonsernet til landets største boligprodusent med merkenavnene Mesterhus og Systemhus.

Virksomheten har fått et nytt løft etter at finanskonsernet Ferd på Lysaker kjøpte opp 90 prosent av aksjene i fjor, opplyser administrerende direktør Morten Bjerke fra Hvalstad.

Facebook-knapp kommer her

Vokser lokalt

Åtte selvstendige byggmesterbedrifter er tilknyttet Mesterhus Asker og Bærum på Rud, og aktiviteten er i vekst også lokalt.

Det to år gamle salgskontoret omsatte for 3,5 millioner kroner og gikk med 0,4 millioner i overskudd før skatt i fjor – opp fra 2,1 millioner og nullresultat året før.

LES OGSÅ: Planlegger 50 boliger på Borgen

2011 ble et fremgangsrikt år for hele Mestergruppen, som er økt i omfang etter nye oppkjøp i Oslo, Trondheim og Ålesund.

Omsetningen skjøt i været med 330 millioner kroner til 2,7 milliarder, driftsoverskuddet gikk opp til 78 millioner.

Bjerke har satt forbedringsagendaen og kundene i fokus etter at han overtok sjefsstolen etter Johnny R. Kristiansen fra Vollen for tre år siden.

LES OGSÅ: "Det kjørende huset" er på plass

– Små marginer

60-åringen forsøker å bygge ny konkurransekraft gjennom å innføre en ny organisasjonsstruktur med tre tydelige forretningsområder: Byggevarer, bolig og tomteutvikling.

– Strategien er å holde proffkunden i fokus, og da spesielt byggmestere og mindre entreprenører som bygger småhus, det vil si eneboliger og flerfamiliehus med tre som hovedmateriale.

EIENDOMSBASEN: Dette selges boliger i Asker og Bærum for

Basis for handelsvirksomheten i Mestergruppen, Byggeriet Norge er omsetningen til medlemmene i de mange huskjedene som benytter konsernet som leverandør og distribusjonspartner.

Samtidig som han bygger organisasjonen for vekst, er Bjerke opptatt av å drive effektivt.

– Vi lever i et marked med små marginer. Fokuset på effektivitet er en avgjørende faktor for vår og kundenes konkurransekraft, forteller Mestergruppens sjef.

Les flere økonomi- og bolignyheter fra Budstikka her

 

På forsiden nå

Bli tilhenger av Budstikka på Facebook: